آنچه در این مقاله می خوانید

کلسیم و تندرستی


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «کلسیم و تندرستی» میپردازد.

بدن انسان و اغلب موجودات زنده در سراسر جهان، برای بقا و داشتن بدن و نهایتاً زندگی سالم، نیازمند یک سری مواد معدنی در ساختار خود می باشد. مواد معدنی در واقع عناصری غیر آلی می باشند که انسان و سایر موجودات زنده می توانند آنها را به شکل مستقیم و غیر مستقیم در طبیعت پیدا نمایند. این مواد در آب، خاک، گیاهان و… وجود دارند. ما در این مقاله سعی داریم تا به معرفی یکی از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز بدن، یعنی کلسیم پرداخته و مبحث مهم کلسیم و تندرستی را بررسی نمائیم.

111

آنچه در این مقاله می خوانید

کلسیم و تندرستی

در بررسی بحث کلسیم و تندرستی ابتدا باید به تعریف دقیقی از کلسیم و نقش آن در بدن بپردازیم.

کلسیم در واقع یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که بخش مهمی از ساختار استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهد. بنابراین بدن برای افزایش قدرت و استحکام استخوان ها، بصورت منظم و روزانه به دریافت مقدار معین و مشخصی از این ماده معدنی نیاز خواهد داشت. بدیهی است در صورتی که این ماده معدنی حیاتی به هر دلیلی به بدن نرسد و فرد برای تامین آن اقدام نکند، بافت استخوان ها به مرور ماده سازنده و احیا کننده خود را از دست داده و فرد اصطلاحاً دچار پوکی استخوان و شکستگی آن خواهد شد.

نحوه تامین کلسیم

همانطور که گفته شد، کلسیم نوعی ماده معدنی است که بدن برای حفظ ساختار استخوانی خود به آن نیاز دارد. بنابراین افراد برای تامین و حفظ کلسیم و تندرستی خود به جذب این ماده نیاز خواهند داشت.

کلسیم نیز مانند بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن، به دو طریق می تواند در اختیار افراد قرار بگیرد. بطور کلی می توان گفت که افراد با مصرف مواد غذایی که حاوی کلسیم هستند می توانند مقدار مشخص کلسیم بدن خود را تامین نمایند. اما در برخی افراد جذب این ماده از طریق مواد خوراکی به درستی صورت نمی پذیرد؛ بنابراین این افراد می توانند از مکمل های موجود در بازار برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن خود استفاده نمایند.

222

کلسیم موجود در مواد غذایی

بطور کلی و طبق مطالعات انجام شده، حدود 99 درصد از کلسیم موجود در بدن، در استخوان ها و دندان ها وجود دارد. همانطور که گفته شد، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از مواد غذایی بدست می آورد. تقریباً می توان گفت که 70 درصد از کلسیمی که از مواد خوراکی تامین می شود از فرآورده های لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و … بدست می آید. بطور معمول 20 درصد از کلسیم دریافتی در دوازدهه که همان بخش ابتدایی روده کوچک می باشد، جذب بدن می شود.

مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه برای افراد به عوامل مختلفی از جمله جنسیت فرد، سن، ذخیره کلسیم و موارد دیگر بستگی دارد؛ اما بطور معمول فرد می تواند با مشورت پزشک مقدار کلسیم مورد نیاز خود را پیدا کرده و بصورت روزانه آن را تامین نماید. مقدار کلسیم موجود در مواد غذایی مختلف را می توان براحتی و تنها با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا نمود. برای مثال می توان گفت که کلسیم موجود در هر 200 گرم ماست کم چرب معادل 360 میلی گرم و کلسیم موجود در هر قطعه پنیر 30 گرمی معادل 30 میلی گرم خواهد بود.

کلسیم موجود در مکمل ها

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، کلسیم و تندرستی افراد رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. اما برخی از افراد نمی توانند کلسیم مورد نیاز بدن خود را از طریق مواد خوراکی روزمره تامین نمایند. ممکن است بدن برخی افراد قادر به تجزیه و جذب کلسیم مواد خوراکی نباشد و یا حتی افرادی مواد خوراکی حاوی کلسیم را مانند لبنیات دوست نداشته باشند؛ به هر حال در چنین شرایطی بهترین جایگزین، مکمل ها هستند که توسط شرکت ها و در دوزهای مختلف تولید و پخش می گردند.

333

در پایان

همانطور که در بخش های مختلف این مقاله به آن اشاره شد، کلسیم و تندرستی افراد در واقع رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. انسان برای بقا و حفظ استحکام چارچوب و اسکلات بدن خود نیاز به دریافت مقدار مشخصی کلسیم در روز می باشد. افراد با کمک یک پزشک یا متخصص تغذیه مناسب و مجرب می توانند به سادگی مقدار کلسیم مورد نیاز بدن خود را تخمین زده و آن را از طریق مواد خوراکی مختلف یا مکمل ها تامین نمایند.