آنچه در این مقاله می خوانید

زیره سیاه و کاهش وزن


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «زیره سیاه و کاهش وزن» میپردازد.

شاید لاغری با زیره سیاه و کاهش وزن توسط این ادویه محبوب، موضوعی ناشناخته برای برخی از افزادی باشد که قصد دارند علاوه بر ورزش و رژیم درمانی و با مصرف گیاهان دارویی و ادویه ها وزن خود را کاهش دهند.

 تقریباً تمام افراد در سراسر جهان، زیره را به عنوان یک ادویه منحصر به فرد می شناسند که مدت ها است در آشپزی و تهیه داروهای گیاهی از آن استفاده می شود. اگرچه زیره اغلب با دانه ها اشتباه گرفته می شود، اما این غلاف قهوه ای کوچک در واقع میوه خشک گیاه زیره است که در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد؛ طعم کمی تلخ و خاکی آن نیز به نوعی یادآور شیرین بیان، گشنیز و رازیانه است. بطور کلی می توان از زیره به شکل کامل یا آسیاب شده در غذاها یا شیرینی های مختلف و خوش طعم استفاده کرد.

2 4

ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی خواص زیره سیاه و موضوع زیره سیاه و کاهش وزن بپردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید

زیره سیاه و ارزش غذایی آن

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد، زیره سیاه گیاه یا ادویه ای ارزشمند است که در موارد مختلفی از جمله آشپزی و صنایع دارویی مصرف بالایی دارد. متخصصین طب گیاهی معتقدند مصرف زیره سیاه و کاهش وزن می توانند ارتباط مستقیمی با یکدیگر داشته باشند. برای بررسی بهتر مطلب زیره سیاه و کاهش وزن بهتر است ابتدا با بصورت اجمالی با زیره سیاه، ارزش غذایی و خواص آن آشنا شویم.

ارزش غذایی زیره سیاه

بطور کلی برای مصرف هر نوع ماده خوراکی به خصوص اگر در جهت کاهش یا افزایش وزن مصرف شود، بهتر است ارزش غذایی آن در نظر گرفته شود. برای این کار باید واحد مشخصی از هر ماده خوراکی در نظر گرفته شود، برای مثال یک قاشق چایخوری از زیره سیاه که حدوداً 2 گرم وزن دارد، حاوی موارد زیر می باشد:

  • کالری: 7
  • پروتئین: کمتر از 1 گرم
  • چربی: کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات: کمتر از 1 گرم
  • فیبر: کمتر از 1 گرم
  • قند: کمتر از 1 گرم

زیره همچنین یک منبع عالی از ویتامین های زیر می باشد:

  • ویتامین A
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • فسفر
  • نیاسین
  • فولات
3 9
زیره سیاه و کاهش وزن

زیره سیاه و کاهش وزن

به عقیده بسیاری از پزشکان تغذیه و متخصصین طب گیاهی، مصرف زیره سیاه می تواند با افزایش متابولیسم بدن و افزایش سوخت و ساز به کاهش وزن در افرادی که دارای BMI بالا هستند کمک نماید.

در مطالعه ای 90 روزه که بر روی 70 خانم صورت گرفت، مشخص شد که مصرف زیره سیاه می تواند به کاهش شاخص توده بدنی وکاهش اشتها کمک نماید. در این آزمایش خانم هایی که روزانه 30 میلی لیتر محلول روغن زیره 10 درصد را مصرف کردند، کاهش وزن قابل توجهی را در مقایسه با خانم هایی که دارونما دریافت نمودند تجربه کردند.  

محققان معتقدند که نتایج مصرف زیره سیاه و کاهش وزن ممکن است به دلیل تغییرات مثبت در باکتری های روده باشد که بر تنظیم هورمون، متابولیسم چربی و اشتها تأثیر می گذارد. بنابراین تحقیقات نشان می دهد که زیره سیاه می تواند باعث کاهش وزن شود و به درمان بیماری های مختلف التهابی و اختلالات گوارشی نیز کمک نماید.

4 1

در پایان

از زیره در حوزه های مختلفی از جمله آشپزی، دارویی و زیبایی استفاده های بسیار زیادی می شود. با استفاده از زیره می توان عطر و طعمی شگفت انگیز به یک خوراک، نان یا شیرینی بخشید؛ همچنین هنگامی که از زیره به عنوان نوعی دارو استفاده می شود، می توان آن را به صورت دمنوش درآورد یا حتی برای جذب سریع عصاره آن را مصرف نمود. همچنین می توان از روغن زیره برای موارد زیبایی نیز استفاده نمود. همچنین همانطور که در بخش های مختلف این مقاله به آن اشاره شد، مصرف زیره سیاه و کاهش وزن نیز رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

زیره در سراسر جهان کشت می شود و گیاهی نسبتاً ارزان است که در اغلب فروشگاه های مواد غذایی نیز در دسترس است.