آنچه در این مقاله می خوانید

سی ال ای چیست


سی ال ای چیست

اسید لینولئیک ترکیبی ( سی ال ای ) یک اسید چرب امگا 6 طبیعی است. پیشوند ” ترکیبی ” مربوط به ترتیب پیوندهای دوگانه در مولکول اسید چرب است.

این مکمل به دلیل خاصیت چربی سوزی بالا ، حفظ وزن ، حفظ حجم توده های عضلانی و کنترل دیابت نوع 2 در میان ورزشکاران بسیار محبوب شده است.

سی ال ای در غلظت های مختلفی موجود است ، از این رو هنگام خرید مکمل سی ال ای حتما باید این موضوع را در نظر داشته باشید. 28 نوع سی ال ای وجود دارد و تفاوت آن ها در این است که پیوند دوتایی آن ها به روش های مختلفی تنظیم می شود. مکمل سی ال ای در اصل یک نوع اسید چرب امگا 6 با حلقه های اشباع نشده است.

آنچه در این مقاله می خوانید

عملکرد سی ال ای چیست

قبل از خرید مکمل سی ال ای باید اطلاعات جامعی درباره عملکرد آن به دست آورید. سی ال ای با افزایش میزان متابولیسم ( سوخت و ساز ) پایه ، منجر به  کاهش چربی بدن می گردد. به عبارت دیگر ، سی ال ای به بدن کمک می کند تا مواد غذایی را به انرژی بیشتری تبدیل کند. CLA وزن کلی بدن را کاهش نمی دهد ، بلکه می تواند نسبت چربی به عضلات را تغییر دهد. برخی از رایج ترین عملکردهای مکمل سی ال ای در بدن عبارتند از :
کاهش میزان چربی ذخیره شده بعد از غذا خوردن
افزایش تجزیه چربی در سلول های چربی
افزایش میزان متابولیسم چربی
کاهش تعداد سلول های چربی در بدن

فواید مکمل سی ال ای

هنگام خرید مکمل سی ال ای باید به فواید بالقوه آن توجه داشته باشید. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه 7.2 گرم CLA در کنار یک رژیم غذایی سالم منجر به افزایش حجم بازوها ، پشت پا و حجم کلی بدن می گردد. تحقیقات همچنین نشان می دهند که قرص سی ال ای مزایای بالقوه ای در سلامتی پوست نیز دارد. به همین دلیل است که در بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی مرتبط با پوست ، CLA وجود دارد. برخی از رایج ترین خواص سی ال ای عبارتند از :
افزایش سوخت و ساز بدن ( متابولیسم )
کمک به چربی سوزی و کاهش وزن
کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید
کاهش مقاومت به انسولین
کاهش حساسیت های غذایی
بهبود سیستم ایمنی بدن
کاهش التهابات بدن
تقویت قلب

خرید مکمل سی ال ای برای چه افرادی مناسب است

به طور کلی خرید مکمل سی ال ای به ورزشکارانی که به دنبال افزایش متابولیسم ( سوخت و ساز بدن ) جهت کاهش وزن ، چربی سوزی زیاد ، از بین بردن سلول های چربی سفید و افزایش مقاومت انسولین هستند ، پیشنهاد می شود.

میزان / زمان مصرف مکمل سی ال ای

هنگام خرید مکمل سی ال ای باید دستورالعمل نحوه مصرف آن را با دقت مطالعه نمایید. اکثر تحقیقات انجام شده نشان می دهد دوز مناسب مصرف CLA ، روزانه 3.2 الی 6.4 گرم است. یک بررسی اجمالی نشان می دهد مصرف روزانه 3 گرم چربی سوز سی ال ای منجر به کاهش وزن می گردد. مصرف روزانه حداکثر تا 6 گرم بی خطر بوده و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

موارد منع مصرف مکمل سی ال ای

مکمل سی ال ای از جمله مکمل های بی خطری است که هیچ نوع عارضه جانبی جدی ندارد. از آنجایی که سی ال ای در کبد متابولیز می شود ، در برخی موارد نادر باعث مسمومیت کبدی می گردد ( به خصوص در افرادی که زمینه بیماری های کبدی دارند ). دوز بالای این مکمل باعث تجمع چربی در کبد شده و نهایتا منجر به بیماری های کبد چرب ، دیابت و سندرم متابولیک می گردد. از این رو قبل از خرید سی ال ای حتما با پزشک و یا متخصص تغذیه درباره دوز مصرفی آن مشورت کنید.
در صورتی که داروهای رقیق کننده خون و یا داروهای ضد استروئیدی ضد التهابی مصرف می کنید ، قبل از خرید مکمل سی ال ای و مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا ممکن است مصرف این مکمل منجر به خونریزی و یا کبودی گردد.

سی ال ای چیست