آنچه در این مقاله می خوانید

عوارض دخانیات در بدن سازی


عوارض دخانیات در بدن سازی

آنچه در این مقاله می خوانید

کشیدن سیگار از عملکرد ورزشی‌تان کم می‌کند

ضربان قلب فرد سیگاری ۳۰ درصد تندتر از ضربان قلب فرد غیر سیگاری است. این افزایش ضربان قلب، فشار خون را هم بالا می‌برد. زیرا رگ‌های خونی وقتی که سیگار می‌کشید باریک‌تر می‌شوند.

به دلیل این جریان خون ِ محدود شده، عضلات خون اکسیژن دار کافی در اختیار ندارند. یعنی خیلی زودتر ظرفیت هوازی‌تان تمام شده و در نتیجه استقامت‌تان کم می‌شود. بنابراین سیگار کشیدن مانع عضله سازی که مدنظرتان است می‌‌شود.

کاهش تستوسترون و عضله سازی

سیگار کشیدن به سلول‌هایی که مسئول تولید تستوسترون در بدن هستند آسیب می‌‌زند. با کاهش تستوسترون، عضلات جای خود را به چربی در قسمت‌هایی می‌دهند که دوست ندارید چربی آنجا باشد مانند شکم و سینه

کشیدن سیگار ایجاد مقاومت انسولینی می‌کند

اگر نسبت به انسولین مقاومت پیدا کنید، سلول‌های عضله نمی‌توانند عامل اصلی جذب گلوکز را بردارند.
اگر گلوکز جذب نشود، عضلات‌تان محروم خواهند شد. اگر مقاومت به انسولین پیدا کنید زودتر هم خسته می‌شوید چون ذخیره‌ی گلیکوژن‌تان که منبع انرژی بدن است مختل شده است.

با وجود این اتفاق‌ها، تمرینات‌تان شدتی را که ایده آل است نخواهند داشت. جذب مواد مغذی نیز تحت تاثیر مقاومت به انسولین ضعیف می‌شود. در نتیجه در نواحی شکم، بافت چربی تشکیل می‌‌شود که اصلا دلخواه بدنسازها نیست.

سیگار کشیدن کورتیزول را بالا می‌برد

هورمون استرس یا همان کورتیزول در اثر سیگار کشیدن بالا می‌رود که باعث کاهش تولید تستوسترون خواهد شد. کورتیزول، سنتز پروتئین که برای رشد عضله لازم است را کاهش می‌دهد.

کشیدن سیگار موجب افزایش میوستاتین می‌شود که هورمون متوقف کننده‌ی رشد عضله است و جلوی تُن شدن عضلات را می‌گیرد و قدرت آنها را نیز کم می‌کند.


سیگار کشیدن بر خواب‌تان اثر می‌گذارد


اگر سیگاری هستید نسبت به همتاهای غیر سیگاری‌تان به خواب بیشتری نیاز دارید. زیرا کیفیت خواب سیگاری‌ها پایین است.

علت آن هم این است که بدن شما با اثرات ناشی از سیگار در حال جنگ است.

همچنین، نیاز به نیکوتین که به آن عادت کرده‌اید ایجاد می‌شود که بر کیفیت خواب‌تان تاثیر می‌گذارد.

افراد غیر سیگاری به دلیل خواب با کیفیت‌تری که دارند، بهتر ریکاوری می‌شوند و حین خواب بدن‌شان فرصت خوبی برای رشد عضلات پیدا می‌کند.


همین الان اراده کنید و سیگارو واسه همیشه کنار بذارید.

نویسنده: فرهاد سعیدی

عوارض دخانیات در بدنسازی

تیم تناسب اندام آسیا بادی با مدیریت فرهاد سعیدی فیزیولوزیست ورزشی و مربی بین المللی فیتنس در سال 1393 با رویکرد ورزش علمی و سلامتی جامعه تشکیل و شروع به کار کرد.

فرهاد سعیدی دارنده مدرک فیزیولوژیست ورزشی کاربردی، مدرک مربیگری بین المللی IFBB، مدرک مربیگری آسیایی ABBF،

سرپرست آمادگی جسمانی در 90 روز فدراسیون ورزشهای کارگری، مدرک مربیگری درجه یک فدراسیون بدنسازی ایران، گوهینامه بین المللی فیزیک و TRX

 سابقه مربیگری بدنسازی تیم های ملی، دوره دیده در دانشگاه تهران، با سابقه قهرمانی متعدد تیمی بدنسازی همراه با بی فیت توانسته در زمینه ورزش سلامتی

ورزش آماتوری و حرفه ای سیستم نوینی را ارائه و اجرا کند که نتیجه آن رضایت حداکثری مراجعین و قهرمانی متعدد ورزشکاران بوده است.

عوارض دخانیات در بدنسازی

در زمینه ورزش حرفه ای نیز ، ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی در رده های مختلف پایه تا ملی زیر نظر تیم بی فیت سابقه فعالیت داشته و

همچنین موفق به کسب مقام های متعدد داخلی و خارجی شده و برای میهن عزیزمان افتخار آفرینی کرده اند.