آنچه در این مقاله می خوانید

آب مورد نیاز بدن


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «آب مورد نیاز بدن» میپردازد.

تامین آب مورد نیاز بدن یک سوال همیشگی برای افرادی است که به سلامتی خود اهمیت می دهند. بدن انسان حدوداً از 60 درصد آب تشکیل شده است. بدن هر فرد بطور مداوم در طول روز از طریق ادرار و عرق،  و تنفس آب خود را از دست می دهد؛ بنابراین هر شخص برای جلوگیری از کم آبی بدن خود، باید هر روز مقدار زیادی آب را از طریق مایعات و مواد غذایی دریافت نماید. البته نظرات مختلفی در مورد اینکه هر فرد باید چقدر آب باید در طول روز بنوشد وجود دارد. متخصصان بهداشت و تغذیه بطور کلی معمولاً مقداری معادل هشت لیوانمعمولی را به افراد توصیه می کنند که معادل 2 لیتر یا نیم گالن در  طول روز است.

همچنین برخی از متخصصان معتقدند که حتماً باید در طول روز بطور مداوم آب بنوشید، حتی زمانی که افراد احساس تشنگی نمی کنند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی آب مورد نیاز بدن پرداخته و مطالب مفیدی را در این باره ارائه دهیم.

آب مورد نیاز بدن3
آب مورد نیاز بدن

آنچه در این مقاله می خوانید

آب مورد نیاز بدن

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد، هیچ توصیه استاندارد و معینی برای میزان نوشیدن آب در افراد مختلف وجود ندارد اما متخصصین مقدار میانگین نسبی را برای زنان و مردان ارائه داده اند که این میزان معادل 5 فنجان یا 2.7 لیتر در روز برای زنان و 15.5فنجان یا 3.7 لیتر  در روز برای مردان خواهد بود.

 آب مورد نیاز بدن هر فرد تابع عوامل مختلفی بستگی دارد که در این بخش به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت:

محل زندگی

آب مورد نیاز بدن هر فرد می تواند به محل زندگی او ارتباط داشته باشد. قطعاً افرادی که در مناطق گرم، مرطوب یا خشک زندگی می کنند به آب بیشتری نیاز خواهند داشت. همچنین اگر فردی در کوهستان یا در ارتفاعات بالا زندگی می کند به آب بیشتری نیاز خواهد داشت.

رژیم غذایی

رژیم غذایی هر فرد نیز می تواند بر میزان آب مورد نیاز بدن وی تاثیر بگذارد. به عنوان مثال اگر فرد مقدار زیادی قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار بنوشد، ممکن است آب بیشتری را از طریق ادرار اضافی از دست دهد یا اگر رژیم غذایی وی سرشار از غذاهای شور، تند یا شیرین باشد، احتمالاً نیاز به نوشیدن آب بیشتری خواهد داشت. همچنین اگر فرد از غذاهای آبرسان زیادی که سرشار از آب هستند مانند میوه ها و سبزیجات تازه یا پخته شده مصرف کند، ممکن است آب کمتری لازم داشته باشد.

فصل

فصل نیز می تواند بر روی میزان آب مورد نیاز بدن تاثیر بگذارد. برای مثال ممکن است به دلیل تعریق در ماه های گرمرتر نسبت به ماه های سردتر بدن به آب بیشتری نیاز داشته باشد.

آب مورد نیاز بدن1 3
آب مورد نیاز بدن

محیط قرارگیری افراد

قطعاً اگر فرد زمان بیشتری را در طول روز در خارج از منزل و زیر نور خورشید یا در فضاهایی با دمای بالا بگذراند، ممکن است سریعتر احساس تشنگی کرده و به آب بیشتری نیاز پیدا کند.

میزان فعالیت روزانه

میزان فعالیت روزانه نیز می تواند بر میزان آب مورد نیاز بدن تاثیر بگذارد. کسی که زیاد راه می رود یا زیاد می ایستید و فعالیت بالایی دارد، قطعاً نسبت به کسی که پشت میز می نشیند به آب بیشتری نیاز دارد.

در پایان

تامین میزان آب مورد نیاز بدن قطعاً یکی از مهمترین مسائلی است که برای سلامتی تمام افراد در جهان وجود دارد. متخصصین و پزشکان در سراسر جهان به دنبال یافتن میزان آب مورد نیاز برای افراد مختلف هستند. قطعاًذ نیاز آب در هر فرد می تواند با توجه به محل زندگی، میزان فعالیت، سن، شرایط زندگی و موارد دیگر برای هر فرد مرتبط باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا بطور اجمالی به بررسی میزان آب مورد نیاز بدن در شرایط مختلف بپردازیم.

آب مورد نیاز بدن2
آب مورد نیاز بدن