آنچه در این مقاله می خوانید

ارتباط نوشیدن آب با لاغری


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «ارتباط نوشیدن آب با لاغری» میپردازد.

قطعاً افرادی که قصد کاهش وزن و چربی سوزی دارند، به ارتباط نوشیدن آب با لاغری واقف هستند. بطور کلی باید گفت که بسیاری از متخصصین بر اساس مطالعات صورت گرفته در این حوزه از این نظریه حمایت می کنند و معتقدند که نوشیدن آب می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. همچنین می توان گفت که هیدراتاسیون در  بسیاری از عواملی که در کاهش وزن موثرند، نقش بسیار کلیدی خواهد داشت.

ما در این مقاله سعی داریم که بررسی مبحث ارتباط نوشیدن آب با لاغری پرداخته و دلایل متعددی را برای اثبات این مطلب بیان نمائیم.

ارتباط نوشیدن آب با لاغری 2
ارتباط نوشیدن آب با لاغری 2

آنچه در این مقاله می خوانید

ارتباط نوشیدن آب با لاغری

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، بسیاری از مطالعات صورت گرفته در حوزه تغذیه و لاغری، بر ارتباط نوشیدن آب با لاغری تاکیید داشته و نشان می دهد که ارتباط مثبت و مستقیمی بین کاهش وزن و افزایش مصرف آب وجود دارد. ما در این بخش سعی داریم تا موارد و دلایل مختلفی را در مورد بحث ارتباط نوشیدن آب با لاغری بیان نمائیم.

آب یک کاهش دهنده اشتهای طبیعی

شاید باور این مساله برای افرادی که مدتها است سعی دارند اشتهای خود را با مواد غذایی مختلف یا حتی داروهای شیمیایی کاهش دهند سخت باشد اما واقعیت این است که آب یک کاهش دهنده اشتهای طبیعی است. هنگامی که معده احساس پر بودن کند، سیگنال هایی را به مغز می فرستد که دیگر غذا نخورد. بنابراین نوشیدن آب می تواند به اشغال فضای معده کمک کرده و منجر به احساس سیری و کاهش گرسنگی شود.

همچنین گاهی اوقات ممکن است فردی که واقعا تشنه است فکر کند گرسنه است؛ در چنین شرایطی نوشیدن یک لیوان آب قبل از خوردن مواد غذایی پر کالری دیگر می تواند به جلوگیری از مصرف میان وعده های غیر ضروری کمک نماید.

آب کالری سوزی را افزایش می دهد

برخی تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن آب می تواند به افزایش کالری سوزی کمک کند. این مطلب طی مطالعه ای که در سال 2014 روی 12 نفر صورت گرفت آزمایش شد. در این آزمایش به این 12 نفر 500 میلی لیتر آب سرد داده شد، آنها 90 دقیقه پس از نوشیدن آب بین 2 تا 3 درصد بیشتر از حد معمول کالری سوزاندند و افزایش مصرف انرژی را تجربه کردند.

مصرف آب همچنین ممکن است به طور موقت مصرف انرژی بدن در حالت استراحت یا همان تعداد کالری سوزانده شده در هنگام استراحت را افزایش دهد. نوشیدن آب سرد می تواند مزایای کالری سوزی آب را بیشتر کند، زیرا بدن انرژی یا کالری بیشتری را با گرم کردن آب جهت هضم مصرف می کند.

ارتباط نوشیدن آب با لاغری2
ارتباط نوشیدن آب با لاغری

دفع مواد زائد از بدن با مصرف آب

وقتی بدن کم آب می شود، نمی تواند مواد زائد را به صورت ادرار یا مدفوع به درستی از بدن دفع نماید. آب در واقع به کلیه ها کمک می کند تا سموم و مواد زائد را در حالی که مواد مغذی و الکترولیت های ضروری را حفظ می کند فیلتر کرده و از بدن دفع نماید. وقتی بدن کم آب می شود، کلیه ها مایعات را حفظ می کنند. کم آبی همچنین می تواند منجر به یبوست شود. بنابراین آب با نرم کردن مدفوع سفت شده می تواند موجب حرکت مواد زائد از روده ها و نهایتاً خروج آن شود؛ در طی این فرآیند عملیات گوارش و هضم راحت تر صورت گرفته و سوخت و ساز بدن مرتب تر عمل می کند. همچنین با خروج ماد انباشته شده در روده وزن فرد نیز به خودی خود کاهش می یابد.

آب لازمه چربی سوزی

بطور کلی بدون آب، بدن نمی تواند چربی یا کربوهیدرات های ذخیره شده را به درستی متابولیزه کند. اصطلاحاً به فرآیند متابولیسم چربی، لیپولیز می گویند. اولین مرحله از فرآیند لیپوفیز، فرآیند هیدرولیز است و زمانی اتفاق می افتد که مولکول های آب با تری گلیسیرید یا همان چربی ها برای ایجاد گلیسرول و اسیدهای چرب برهم کنش می کنند. بنابراین برای شروع و آغاز فرآیند چربی سوزی باید مقدار مشخصی آب به بدن برسد.

در پایان

ارتباط نوشیدن آب با لاغری1 2
ارتباط نوشیدن آب با لاغری

بطور کلی باید گفت که مصرف آب فواید بسیار زیاد و بیشماری برای بدن دارد یکی از بزرگترین و مهمترین مزایای مصرف صحیح آب می تواند کمک به کالری سوزی بیشتر و کاهش وزن بیشتر در افراد باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم تا بصورت اجمالی به بحث ارتباط نوشیدن آب با لاغری پرداخته و دلایلی را برای مصرف بیشتر آب بیان نمائیم.