آنچه در این مقاله می خوانید

بدنسازی نوجوانان چگونه باید باشد که آسیب نبینند؟


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «بدنسازی نوجوانان و انجام‌دادن اصولی خاص برای دور ماندن از خطرات احتمالی» میپردازد.

معمولاً هورمون‌های نوجوانان در دوران نوجوانی تغییرات زیادی را شامل می‌شود. در نتیجه بدنسازی نوجوانان می‌تواند اثرات مثبتی را در بدن فرد بگذارد. نوجوانان باید به‌گونه‌ای بدنسازی را انجام دهند که آسیب نبینند.

آنچه در این مقاله می خوانید

بدنسازی نوجوانان چگونه باید باشد که صدمه‌ای را به آنها وارد نکند؟

برای اینکه نوجوانان بتوانند به‌راحتی و با خیالی آسوده تمرینات ورزشی مختلف را انجام دهند، باید نکات زیر را به‌درستی دنبال کنند. در واقع پایبند بودن به موارد زیر آنها را از آسیب‌های احتمالی دور خواهد کرد.

انجام آزمایش‌های مختلف

درصورتی‌که افراد تازه وارد فضای ورزش شده‌اند یا مشکل خاصی دارند، حتماً باید آزمایش‌ها و چکاپ‌های مشخصی را انجام دهند. به‌خصوص زمانی که نوجوانان از مشکلات قلبی یا مفصلی رنج می‌برند، اهمیت این آزمایش‌ها چند برابر می‌شود. پس بهتر است قبل از شروع برنامه تمرینی بدنسازی سلامت بدن خود را به طور کامل چک کنند.

نوشیدن آب کافی

بدنسازی نوجوانان باید به‌گونه‌ای باشد که آنها آسیب نبینند. بهتر است که این افراد مقادیر مشخص و کافی بنوشند. در واقع نوشیدن آب سبب می‌شود که بدن آنها رطوبت خود را حفظ کند. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که قبل، بعد و حین انجام تمرین‌های ورزشی آب مصرف شود.

نوشیدن آب و تأثیر آن بر بدنسازی نوجوانان
نوشیدن آب و تأثیر آن بر بدنسازی نوجوانان

داشتن برنامه تمرینی

نوجوانان نباید به هنگام شروع فعالیت‌های ورزشی از چندین برنامه استفاده کنند. در عوض آنها باید سعی کنند که برنامه‌ای را متناسب با اندام و هدف خود داشته باشند. این برنامه باید حرکات مختلفی را برای سینه، کمر، ران و حتی شانه‌ها شامل شود. در واقع آنها با مدیریت‌کردن حرکات ورزشی به‌راحتی می‌توانند عضلات بدن خود را تقویت کنند.

مصرف مقادیر مشخصی کالری

اغلب والدین عقیده دارند که نوجوانان باید زیاد غذا بخورند. اما این تفکر اشتباهی است. نوجوانان تنها به مقدار مشخصی کالری برای رشد و بهبود عملکرد خود نیاز دارند. در نتیجه بهتر است که هر روز صبحانه و غذاهای کربوهیدرات دار مصرف کنند. همچنین برای اینکه بتوانند نتایج خوبی از بدنسازی خود بگیرند، بهتر است که فست‌فود نخورند.

بدنسازی نوجوانان و مصرف کالری
بدنسازی نوجوانان و مصرف کالری

مصرف پروتئین و کربوهیدرات

یکی از هورمون‌هایی که بدن برای عضلات تولید می‌کند، انسولین است. در واقع انسولین قند و پروتئین زیادی را برای ماهیچه‌ها ایجاد می‌کند. همین موارد سبب می‌شوند که ماهیچه‌ها به‌تدریج قوی‌تر و بزرگ‌تر شوند. پس برای اینکه نوجوانان بتوانند انسولین مورد نیاز بدن را تأمین کنند، باید مصرف پروتئین و کربوهیدرات را در اولویت خود قرار دهند.

کمک گرفتن از فردی زبده یا مربی

نوجوانان باید برای دور ماندن از خطرات و آسیب‌های احتمالی از فردی که در حوزه بدنسازی دانا و آگاه است، کمک بگیرند. در واقع این افراد به نوجوانان کمک می‌کنند که تمرینات ورزشی را به‌درستی انجام دهند. علاوه بر این آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به خود وارد نمی‌کنند.

بدنسازی نوجوانان و کمک‌گرفتن از مربی
بدنسازی نوجوانان و کمک‌گرفتن از مربی

سرد کردن و گرم‌کردن مداوم بدن

بدنسازی نوجوانان باید طوری باشد که آنها را از صدمه‌های احتمالی دور نگه دارد. به همین دلیل همیشه باید قبل از شروع حرکات ورزشی بدن خود را گرم کنند. علاوه بر این سرد کردن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا متوقف نمودن حرکات ورزشی بدون سردکردن سبب کاهش فشارخون و بیهوشی می‌شود.

فواید بدنسازی نوجوانان

اگرچه ممکن است که بدنسازی آسیب‌هایی را برای نوجوانان ایجاد کند. اما این ورزش فواید بسیار زیادی را نیز برای این افراد به همراه دارد. مهم‌ترین مزیت بدنسازی این است که نوجوانان وقت خود را برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی بی‌ارزش هدر نمی‌دهند.

  • داشتن اندامی ایده‌آل
  • افزایش اعتمادبه‌نفس و انگیزه
  • تقویت عضلات و ماهیچه‌های بدن
  • افزایش استقامت بدن
  • بهبود سلامتی

بهترین سن برای شروع حرکات ورزشی مختلف نوجوانی است. در واقع بدنسازی نوجوانان یکی از ورزش‌هایی که مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین این ورزش فواید بسیار زیادی برای این گروه سنی دارد.