آنچه در این مقاله می خوانید

تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی» میپردازد.

قطعا ورزش کردن و انجام تمرینات ورزشی روزانه، یکی از شناخته شده ترین و البته مهمترین عامل برای حفظ سلامتی بدن در سراسر جهان می باشد؛ اما اگر همین فعالیت مفید و اثر بخش با عدم آگاهی و عملکرد صحیح صورت پذیرد، ممکن است آسیب های جدی و جبران ناپذیری را بر سلامت ورزشکار وارد نماید.

به عنوان مثال، کشش، درد یا حتی پارگی عضلات و تاندون ها از شایع ترین عوارض ورزش نادرست می باشند؛ اما مشکلات دیگری نیز ممکن است در طول ورزش کردن در افراد رخ دهد. یکی از مهمترین عوارض و مشکلاتی که می تواند برای افرادی که فعالیت های بدنسازی را در باشگاه ها انجام می دهند رخ دهد؛ کاهش شنوایی و دیگر مشکلات شنوایی مانند گرفتگی یا وز وز گوش می باشد.

ما سعی داریم بحث تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی  را بررسی نمائیم.

1

آنچه در این مقاله می خوانید

تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی

قطعا کسانی که که مرتب ورزش می کنند و فعالیت های بدنسازی را انجام می دهند، جز افرادی هستند که به سلامتی خود اهمیت می دهند. قطعا این افراد به تغییرات در بدن خود نیز توجه می کنند. یکی از مواردی که در بحث تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی  حائز اهمیت است، توجه به شنوایی است. افرادی که پس از مدتی متوجه شوند شنوایی آنها تغییر کرده، دچار وز وز یا گرفتگی گوش شده اند و نهایتا شنوایی آنها کاهش یافته است؛ بهتر است در روند تمرینات خود تجدید نظر نمایند. این تجدید نظر به این دلیل است که به احتمال زیاد این افراد طی انجام تمرینات خود کار اشتباهی انجام داده و یا بیش از اندازه به عظلات خود فشار وارد کرده اند. در ادامه به بررسی برخی از عوامل شایع در بدنسازی که می توانند شنوایی ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهند می پردازیم:

بلند کردن وزنه های سنگین موجب ایجاد فشار در مغز شده که اصطلاحاً به آن فشار داخل جمجمه گفته می شود، این امر همچنین منجر به افزایش فشار در گوش شده و مشابه آنچه در هنگام بلند شدن هواپیما از روی زمین اتفاق می افتد باعث وز وز گوش و گرفتگی آن می شود.

همینطور حبس کردن بیش از اندازه نفس در طول تمرینات ورزشی، می توانند موجب افزایش فشار در گوش داخلی شده و خطرات و مضراتی را برای پرده گوش پدید آورده و نهایتاً باعث کاهش شنوایی بصورت دائمی شود.

تمرینات و ورزش هایی مانند کراس فیت یا فعالیت های مشابه وزنه برداری یا حتی انجام یوگا بصورت شدید به گونه ای طراحی شده اند که می توانند فعالیت بدن ورزشکار را به حداکثر رسانده و بدن وی را به بهترین فرم برسانند، اما فشار ناشی از حبس کردن بیش از اندازه نفس می تواند منجر به انقباض و پارگی غشای بین گوش میانی و گوش داخلی این افراد شود.

 البته باید گفت که فشار ناشی از وفعالیت های سنگین یا حبس کردن نفس تنها موارد حائز اهمیت در بحث تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی  نیستند. برخورد وزنه هایی که در سالن های بدنسازی به زمین می نیز می تواند از عوامل آسیب رسان بر شنوایی ورزشکاران باشد.

صدای موزیک هایی که در بالاترین حد خود از بلندگوهای سالن بدنسازی پخش می شود نیز می تواند از موارد مهم و تاثیر گذار در بحث تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی  باشد.

عوامل موثر بر کاهش خطرات ناشی از تاثیر بدنسازی بر شنوایی

ارائه روش های صحیح تمرینات برای ورزشکاران و بدنسازان می تواند مهمترین موضوع در بحث تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی  ورزشکاران باشد. فردی که با روش های اصولی و صحیح تمرین می کند، کمتر دچار آسیب خواهد شد. در ادامه این بخش به ارائه مواردی خواهیم پرداخت که رعایت آنها می تواند بر کاهش خطرات ناشی از  بدنسازی بر شنوایی کمک نماید:

2 1

تنفس صحیح

تنفس صحیح اولین قدم برای انجام یک فعالیت ورزشی اصولی است. با تنفس صحیح می توان قلب را تقویت نمود و عملکرد گردش خون در بدن را بهبود بخشید. این کار همچنین از ورود فشار زیاد به بدن نیز جلوگیری خواهد نمود.

حفظ آرامش

قدم مهم بعدی در انجام تمرینات صحیح و اصولی حفظ آرامش است. سخت گرفتن بیش از حد و فشار آوردن زیاد به بدن و عضلات برای انجام تمرینات بیشتر موجب افزایش فشار در بدن و بروز آسیب های بیشتر خواهد شد.

استفاده از هدفون و هدست های شخصی

رعایت این مورد نیز می تواند در جلوگیری از کاهش شنوایی بر اثر سر و صداهای بالا در سالن های ورزشی و پخش موسیقی با صدای بالا موثر باشد. البته باید به خاطر داشت که صدای هدست و هدفون شخصی نیز باید روی درجه نرمال و در حد معمول تنظیم شود.

تمرینات اصولی

افرادی که از وزنه های سنگین استفاده می کنند می توانند با کاهش وزن وزنه ها و تکرار بیشتر تمرینات به کاهش فشار ناشی سنگینی وزنه ها کمک نمایند و به همان نتیجه دلخواه برسند.

اجتناب از ورزش ها و تمریناتی که در آن ها به سر ورزشکار ضربه وارد می شود نیز می تواند یکی دیگر از عوامل مهم در بحث تاثیر بدنسازی بر کاهش شنوایی حائز اهمیت باشد.

3 4

در پایان

ما در این مقاله  به بررسی تاثیر  بدنسازی بر کاهش شنوایی پرداختیم. موضوع ورزش و انجام تمرینات ورزشی دنیای بسیار گسترده ای است و قطعا عوامل بسیار زیادی در روند یک فعالیت ورزشی سالم و مفید دخیل هستند. رعایت نکات به ظاهر کم اهمیت می توانند موجب افزایش بازدهی تمرینات و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از انجام ورزش های نادرست در افراد شوند.