آنچه در این مقاله می خوانید

درمان تنبلی تخمدان با ورزش


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «درمان تنبلی تخمدان با ورزش» میپردازد.

یک اختلال شایع در زنان سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است. علاوه بر رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان، ورزش هم یکی از روش‌های غیر دارویی است که در روند بهبودی این بیماری بسیار مفید است.

در افراد مبتلا به پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، فولیکول ها بزرگ می‌شوند، اما تخمک رها نمی‌کنند و به مرور باعث ایجاد کیست می‌شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به این مشکل، دچار چاقی و اضافه وزن هستند و معمولا قاعدگی نامنظم دارند. البته ابتلا به نوعی از التهاب های خفیف در زنان و زیاد بودن سطح انسولین هم باعث ایجاد تنبلی تخمدان می‌شود.

رمان تنبلی تخمدان2

آنچه در این مقاله می خوانید

دیگر علائم تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • رشد موهای زائد و ضخیم در صورت و یا حتی کل بدن
  • ریزش موی سر
  • رشد بیش از اندازه تخمدان‌ها
  • به وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای در گردن، زیر بغل و سین

ورزش های درمان تنبلی تخمدان

با انجام تمرینات ورزشی تا حد زیادی می‌توان علائم تنبلی تخمدان را کاهش داد، اما ورزش بیش از حد هم باعث تغییراتی در هورمون های بدن می‌شود. ورزش‌های آرام و کم تحرک مانند موارد زیر می‌توانند به بهبود علائم این بیماری کمک کنند.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش2

ورزش هوازی

ورزش های زیر جز ورزش های هوازی هستند که می‌توانند به درمان تنبلی تخمدان کمک کنند:

  • پیاده روی آهسته
  • یوگا
  • پیلاتس
  • شنا
  • دوچرخه سواری

ورزش‌های هوازی حساسیت بدن شما را نسبت به انسولین افزایش می‌دهند و چرخه قاعدگی و تخمک گذاری شما را تنظیم می‌کنند. همچنین ورزش های هوازی در کاهش علائم افسردگی، بهبود خلق و خو و همچین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 موثر هستند.

پیلاتس

پیلاتس ترکیبی از ورزش های قدرتی و کششی است که با تمرکز بر انعطاف پذیری و قدرت عضلات لگن باعث عملکرد بهتر تخمدان‌ ها می‎شود.

رمان تنبلی تخمدان

ورزش پیلاتس ذهن و جسم را درگیر می‌کند و با کاهش میزان استرس و تنش، باعث پایین آمدن هورمون های تستسترون و آندروژن می‌شود.

تمرینات قدرتی

تمرینات بدنسازی هم در درمان تنبلی تخمدان موثر هستند. تمرینات قدرتی شامل تمرینات بدنی می‌شوند که برای بهبود قدرت و استقامت بدن هستند و اغلب با وزنه انجام می‌شوند.

تمرینات قدرتی، به کاهش مقاومت به انسولین، تقویت اندام ها و افزایش سرعت متابولیک کمک می‌کنند که همه این موارد در درمان تنبلی تخمدان موثر هستند.

رمان تنبلی تخمدان3

میزان ورزش تنبلی تخمدان برای درمان

نوع و شدت ورزش انجام شده یکی از مواردی است که حتما باید برای درمان تنبلی تخمدان در نظر گرفته شود. برای این کار بهتر است حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید و خود درمانی نکنید. اگر در مورد شدت و مقدار فعالیت های ورزشی خود شک دارید، می‌توانید یک برنامه ورزشی به صورت زیر داشته باشید:

  • باید در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط و یا 75 دقیقه ورزش هوازی شدید داشته باشید.
  • در برنامه ورزشی خود، باید حداقل دو روز را به انجام تمرینات قدرتی و بدنسازی اختصاص دهید.
  • هر روز 30 دقیقه فعالیت ورزشی انجام دهید، البته لازم نیست که یکباره انجام شود!
    (مثلا می‌توانید در دو ست 15 دقیقه ای ورزش کنید و یا اینکه سه مرتبه ورزش 10 دقیقه ای انجام دهید.)
رمان تنبلی تخمدان1

درمان قطعی تنبلی تخمدان به سختی انجام می‌شود. اما داشتن یک رژیم غذایی مناسب و همچنین انجام دادن فعالیت های ورزشی می‌تواند باعث بهبود روحیه و کاهش علائم این عارضه شوند.

البته در نظر داشته باشید که بعضی از تمرینات ورزشی در یکسری از افراد ممکن است ممنوعیت داشته باشد و یا نیاز به محدودیت هایی باشد.

بنابراین برای درمان تنبلی تخمدان با ورزش بهتر است حتما با پزشک زنان مشورت کنید تا از بایدها و نبایدهای این مورد اطلاع داشته باشید و زودتر بتوانید به نتیجه برسید.