آنچه در این مقاله می خوانید

رژیم غذایی مناسب برای درمان تینیتوس


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «رژیم غذایی مناسب برای درمان تینیتوس» میپردازد.

یکی از بیماری های شایعی که امروزه در بین افراد در سراسر جهان گسترش یافته است، بیماری تینیتوس یا همان وز وز گوش می باشد. کسانی که بیماری  تینیتوس را تجربه می کنند به سادگی می توانند متوجه گسترش و تشدید روند بیماری خود شوند؛ اما شاید تعداد بسیار زیادی از افراد متوجه این موضوع نباشند که رژیم غذایی آنها می تواند تاثیر مستقیمی بر روند این بیماری داشته باشد.

ما سعی داریم در این مقاله به بررسی و ارائه رژیم غذایی مناسب برای درمان  تینیتوس بپردازیم.

2 2

آنچه در این مقاله می خوانید

تینیتوس چیست؟

بیماری  تینیتوس را می توان نوعی بیماری شایع در میان افراد در سنین مختلف دانست. افرادی که به این بیماری یا اختلال مبتلا هستند اغلب صداهای خاصی مانند وز وز، تیک تیک یا صداهایی شبیه به صدای زنگ را در گوش و فضای داخلی سر خود می شنوند که در فضای خارج وجود نداشته و توسط دیگران شنیده نمی شوند. این صدا بطور مداوم در ذهن و گوش فرد مبتلا تکرار شده و موجب آزار وی می شود.

نقش تغذیه در درمان  تینیتوس

بطور کلی در حال حاضر درمان قطعی برای درمان  تینیتوس وجود ندارد. اما به سادگی می توان با رعات چند نکته ساده این بیماری را کنترل نمود. برای مثال اجتناب یا کاهش حضور در فضاهایی که صداهای بسیار بلند در آنجا تولید می شود، می تواند به کاهش  تینیتوس کمک نماید؛ همچنین رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای درمان  تینیتوس نیز می تواند منجر به کاهش و کنترل این اصوات شود.

البته لازم به ذکر است که قطعا  تغذیه نمی تواند جایگزین کامل و قطعی برای مداخلات پزشکی باشد، اما رعایت یک رزیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی می تواند به روند بهبودی و کنترل بیماری ها از جمله بیماری  تینیتوس کمک نماید. بنابراین ما در این بخش به بررسی ویتامین ها و موادی مغذی که می توانند در رژیم غذایی مناسب و نا مناسب برای تینیتوس جای بگیرند خواهیم پرداخت.

3 8

رژیم غذایی مناسب برای درمان  تینیتوس

بطور حتم بدن انسان برای عملکرد مناسب و کامل خود به انواع ویتامین ها نیاز دارد؛ اما قطعا هر ویتامین عملکرد و نقش متفاوتی را نسبت به دیگری در بدن ایفا می کند. از جملهء ویتامین هایی که می توانند در بخش رژیم غذایی مناسب برای درمان  تینیتوس قرار بگیرند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بروملین

 وزوز گوش می تواند در اثر التهابات داخلی گوش ایجاد شود و یا منجر به بروز التهابات دیگر در بدن بیمار شود. بروملین، که می توان مقدار زیادی از آن را در آناناس پیدا کرد، می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و در نتیجه  تینیتوس یا اثرات آن را کاهش دهد.

  • روی

گاهی اوقات ممکن است بروز صدای زنگ ناشی از سطح پایین روی در بدن باشد؛ روی مسئول التیام و رشد سلولی در بدن است. بنابراین می توان با مصرف مقدار زیادی آجیل، شکلات تلخ، ماست، مرغ، گوشت گاو، اسفناج، گوشت بره و صدف، سطح روی را در بدن بالا نگه داشت و به این طریق صدای  تینیتوس را کنترل نمود.

  • فولات

فولات با افزایش گردش خون، به بهبود جریان خون در گوش داخلی کمک می کند و می تواند به بهبود و کنترل  تینیتوس که بر اثر کاهش شنوایی ناگهانی و کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن کمک نماید. دوز روزانه فولات را با می توان با مصرف لوبیا، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی، شلغم سبز، مارچوبه دریافت نمود.

رژیم غذایی نامناسب برای درمان  تینیتوس

همانطور که تغذیه مناسب می تواند روند برخی از بیماری ها را کند کرده و یا آنها را کنترل نمید، در مقابل مصرف برخی از مواد غذایی می تواند منجر به شدت یافتن بیماری های در بدن شود. برای مثال مصرف بیش از حد مواد غذایی زیر می تواند منجر به شدت یافتن  تینیتوس در افراد مبتلا شود:

  • غذاهای فرآوری شده
  • از پیش بسته بندی شده
  • فست فودها
  • نمک
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • روغن های گیاهی
  • چربی های اشباع
  • کربوهیدرات های تصفیه شده
  • چربی های ترانس
  • کافئین
  • شکر فرآوری شده
  • الکل
1 3

در پایان

بیماری تینیتوس یکی از بیماری های شایع در حوزه بیماری های مربوط به گوش است که البته درمان قطعی و مشخصی نیز برای ان وجود ندارد؛ اما می توان با رعایت نکاتی هر چند ساده مانند دوری از فضاهایی که دارای آلودگی صوتی بالا هستند و یا عدم مصرف داروهای غیر استروئیدی، از پیشرفت و تشدید این بیماری در بدن جلوگیری نمود. همچنین می توان با رعایت رژیم غذایی مناسب برای درمان  تینیتوس که در این مقاله به آن اشاره شد، این بیماری را کنترل نمود و یا حتی کاهش داد.