آنچه در این مقاله می خوانید

رژیم کالری شماری


آسیابادی در این مقاله به موضوع “رژیم کالری شماری” می‌پردازد.

برخي افراد به دلیل اضافه وزنی که دارند به دنبال راه‌هایی موثر برای کاهش وزن خود هستند، از این رو بیشتر خانم‌ها و آقایان به سراغ کاهش وزن با کالری شماری می‌روند.

رژیم کالری شماری یکی از این بهترین رژیم­ های کاهش وزن است که با مدیریت کالری مصرفی از ایجاد چربی اضافه در بدن جلوگیری می کند. افراد زیادی با این رژیم توانسته­ اند که در مدت زمان کوتاهی لاغر شوند. ولی باید نکان زیادی رعایت شود تا دچار ضرر نشوید.

رژیم کالری شماری
کالری شماری در کاهش وزن1

آنچه در این مقاله می خوانید

کالری شماری برای کاهش وزن

کالری واحدی است که برای اندازه گیری انرژی موجود در مواد غذایی استفاده می شود. کالری تاثیر مستقیم بر وزن افراد دارد. به این معنی که هر چقدر میزان کالری دریافتی بدن کاهش پیدا کند به همان اندازه نیز فرد، وزن اضافه خود را از دست خواهد داد.
بنابراین یکی از بهترین راه­های لاغری و کاهش وزن کم کردن کالری دریافتی است. استفاده از رژیم کالری شماری اقدامی مناسب برای کاهش وزن است. اما باید در کنار این کار به کیفیت و محتوای مواد غذایی نیز توجه شود.

رژیم کالری شماری
کالری شماری در کاهش وزن4

کالری شماری چیست؟

شمارش کالری هر وعده غذایی یا نوشیدنی که آن را به صورت روزانه مصرف می‌کنید، کالری شماری نام دارد. کالری شماری برای کاهش وزن باید به صورت روزانه انجام شود.

میزان کالری مورد نیاز برای هر فرد

هر فردی با توجه به سن و میزان فعالیت روزانه به مقدار مشخصی کالری در طول روز نیاز دارد و باید آن مقدار را دریافت کند. خانم‌ها و آقایان با توجه به جنسیت، سن، فیزیک بدن، میزان فعالیت، وضعیت هورمونی و ژنتیک  دارند میزان کالری که دریافت می‌کنند متفاوت است:

رژیم کالری شماری یکی از روش های علمی و رایج برای لاغری و تناسب اندام است. در این روش میزان کالری مورد نیاز بدن تخمین زده شده و مواد غذایی مصرفی بر اساس آن تنظیم می شود. به طوری که جمع کالری های مصرفی کمتر از حد مورد نیاز باشد.

با این کار بدن دچار کمبود انرژی شده و به اجبار از چربی یا گلیکوژن ذخیره ای برای ایجاد سوخت استفاده می کند. دریافت مقدار متعادل کالری در کاهش وزن نقش بسیار مهمی دارد، چون اگر مقدار کالری دریافتی کم یا زیاد باشد حتما احساس گرسنگی می‌کنید و بعدها دچار پرخوری می‌شوید.
مصرف غذاهای سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین مانند تخم مرغ، مرغ گریل شده، میوه و سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها و روغن زیتون گرسنگی را کنترل و برای طولانی مدت سیر نگه‌تان می‌دارد.

رژیم کالری شماری
کالری شماری در کاهش وزن2

مزایای رژیم کالری شماری

  1. مزایای رژیم کالری شمار؛ کاهش وزن وقتی کالری شماری می‌کنید ناخودآگاه بیشتر حواس‌تان به غذایی که در دهان می‌گذارید، است. در نتیجه‌ی مصرف کمتر غذاها، کالری دریافتی شما نیز کمتر شده و وزن‌تان کاهش پیدا می‌کند.
  2. مزایای رژیم کالری شمار؛ حفظ وزن ایده‌آل مصرف بیش از اندازه‌ی غذا باعث می‌شود کالری‌های اضافه تبدیل به چربی شوند. توجه به کالری غذاهایی که می‌خورید موجب می‌شود تا اسیر پرخوری نشوید و وزن ایده‌آل یا کم شده‌ی خود را حفظ کنید.

از نظر علمی شما می‌توانید با کالری شماری وزن خود را کاهش دهید ولی ممکن است با این روش، برخی از مواد غذایی ضروری به بدن شما نرسد.

رژیم کالری شماری
کالری شماری در کاهش وزن3

معایب رژیم کالری شماری

  • از دست دادن چربی‌های خوب و سالم
    چربی‌ها در واقع برای بدن ما بسیار مهم هستند. آنها متابولیسم بدن و عملکرد هورمون‌های بدن را تنطیم می‌کنند و بهبود می‌بخشند. شاید باورتان نشود اما چربی‌ها برای داشتن بدنی سالم بسیار مهم هستند.
  • از دست دادن ویتامین و مواد معدنی
    رژیم کالری شماری تنها بر روی کالری هایی که در طی روز مصرف می کنید تمرکز دارد. این بدان معنا است که هیچ تمرکزی بر روی ویتامین ها و مواد معدنی آن ها ندارد.
  • از دست دادن فیبر و دچار مشکلات روده
    برخی از افراد در رژیم غذایی کالری شماری خوراکی هایی که حاوی فیبر فراوان هستند را بسیار کم مصرف می کنند. این موضوع به مرور زمان باعث می شود عضلات روده قدرت قبل خود را از دست بدهد حرکات منظمی نداشته باشد. در نتیجه پس از مدتی این افراد با یبوست های شدید درگیر می شوند.
رژیم کالری شماری
کالری شماری در کاهش وزن5

نکات مهم در طول رژیم کالری شماری

  • خانم ها روزانه حداقل ۹ و آقایان ۱۳ لیوان آب بنوشید برای کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز و دفع سموم.
  • بهتر است انرژی مورد نیاز روزانه‌تان را با خوردن غذا‌های سالم و کم کالری دریافت کنید.
  • از مصرف این مواد غذایی کالری که سیرکننده‌های خوبی هم محسوب می‌شوند غافل نشوید.
  • فراموش نکنید که گاهی کمبود ویتامین باعث کند شدن روند کاهش وزن می‌شوند مخصوصا B و C.
رژیم کالری شماری
کالری شماری در کاهش وزن