آنچه در این مقاله می خوانید

کورتون چیست و چه تاثیری روی وزن بدن دارد؟


کورتون

آنچه در این مقاله می خوانید

مقدمه: کورتون چیست؟

کورتون به طور خلاصه میشه گفت استروئیدها نوعی چربی هستند که در کبد انسان از ماده اولیه کلسترول ساخته شده و غده آدرنال یا فوق کلیوی از آنها در ساختن هورمون ها در بدن شروع به استفاده میکند.

ضمنا به این نکته مهم اشاره می کنیم که کورتونها داروهایی هستند که توسط انسان ها ساخته و تولید می شوند و نکته مهم دیگر شباهت زیادی به کورتیزول یا همان هورمون طبیعی دارند.

کورتون ها را معمولا استروئید می نامند و با ترکیباتی که برخی از ورزشکاران از آنها سوء استفاده می کنند و یا استفاده اشتباه و نادرست از آن دارند بسیارمتفاوت هستند.

در ضمن به یاد داشنه باشیم که استروئیدها مزایا و عوارض جانبی احتمالی فراوانی بر بدن افراد مختلف دارند.

کورتون چگونه در بدن انسان کار می کنند؟

کورتون ها زمانیکه کاهش التهاب و حساسیت و فعالیت و انجام سیستم ایمنی را در سطح پایینی می بینند شروع به کار می کنند و خود را نشان و نمایان می کنند.

حال باید بدانیم منظور دقیق از التهاب و حساسیت چیست؟

التهاب و حساسیت فرآیندی و فعالیتی از بدن می باشد که در بدن انسان توسط سلول های سفید و مواد غیر طبیعی یا شیمایی در مقابل عفونت و حتی مواد خ ارجی برای نمونه یا مثل ویروس ها و باکتری ها نگه داری و محافظت می شود. بعضی زمان ها متاسفانه سیستم ایمنی بدن در بعضی از بیماری ها عملکرد نامناسبی مناسبی دارند و یا عملکرد مناسبی از خود نشان وبروز نمی دهند.

این م موضوع موجب می شود التهاب و حساسیت علیه بافت بدن کار کند. علائم و نشانه های حساسیت و التهاب هم عبارتند از :

  • قرمزی بیش از حد
  • گرمای زیاد
  • متورم شدن و درد

استروئیدها یا همان کورتون ها میزان تولید مواد شیمیایی که باعث ایجاد التهاب و حساسیت ها می شوند را کاهش می دهند و از شدت آن کم کرد. این کار کمک شایانی می کند تاجایی که ممکن است و امکان دارد که آسیب به بافت کاهش یابد و کم شود. همچنین استروئیدها با تاثیر و رویکرد مناسبی بر روی نحوه کارکرد و عملکرد سلول های سفید خونی فعالیت و انجام سیستم ایمنی را نیز کاهش می دهند

کورتیزول 5
کورتیزول 5

استروئید چیست:

ساختارو ترکیبات شیمیایی استروئیدها دقیقا مشابه هورمون‌های جنسی مردانه یا هورمون مردانه و یا آندروژن می‌باشد. البته میشه گفت فقط این هورمون مختص مردان نیست و در زنان و دختران هم به میزان و مقداری کمتری از آن مشاهده می گردد و وجود دارد استروئید یا آنابولیک با این نام در بین ورزشکاران شناحته می شود

که شامل موادی ترکیبی است که به صورت طبیعی در محیط و فضای بیرونی وجود خارجی ندارند و به صورت شکل مصنوعی توسط خود بشر ساخته می‌شوند. به خاطر داشته باشیم استروئیدها باعث سبب و رشد ماهیچه‌های اسکلتی ماهیچه ساز و رشد صفت های و صفات جنسی مردانه مثل رشد و رویش موی صورت آنها، تغییر و کلفتی صدا می‌شوند.

کورتون کورتون کورتون

مطالب جدیدتر را در اینستاگرام ما دنبال کنید.

استروئید
استروئید

عوارض جانبی و فرضیه های احتمالی مصرف کردن کورتون

یادمان باشد که کورتون ها همیشه برای بدن ما مفید نمی باشند و در واقع عوارض جانبی زیادی در پی دارند و به مقدار مصرف آن و مهمتر از آن زمان مصرف کورتون ها و دوز آن می باشد و نوع استروئید و مدت زمان و طول درمان بستگی دارد.

متاسفانه دیده شده تعدادی از عوارض جانبی نسبت به دیگر موارد بسیار جدی تر می باشند. عوارض جانبی معمول حاصل از مصرف استروئید یا همان کورتون می باشند که شامل و عبارتند از:

  1. اضطراب و استراس بیش از حد و حس بی خوابی به مدت طولانی
  2. بالا رفتن فشار
  3. پوک شدن استخوان یا پوکی استخوان
  4. تورم در صورت و تورم شایع در اعضای بدن
  5. تحریک کردن و یا تحریک پذیری روده
  6. پائین آمدن سیستم ایمنی بدن و مقاومت ضعبف بدن در مقابل عفونت ها
  7. تغییر در رفتار و حتی خلق و خو
  8. مشکل برای عزیزان دیابتی

کورتون کورتون کورتون

تاثیرات کورتون و یا بر روی وزن شخص بدن

اثرات کورتون بر وزن بدن
اثرات کورتون بر وزن بدن

همان طور که در قسمت های بالا اشاره کردیم مصرف کورتون ها بدون عوارض جانبی نمی تواند باشد یکی از رواج ترین و در کل شایع ترین و مهم ترین و اصلی ترین این عوارض بر روی عزیزان و بیمارانی می باشد که از داروهای حاوی و شامل کورتون می باشند استفاده می کنند

در واقع میشه گفت این موضوع دلیل مهمی بری افزایش وزن بیماران و افراد می باشد بر اساس تحقیقات به عمل آمده و مطالعات شکل و صورت گرفته و درصد بالایی از افراد و بیماران اضافه وزن چه کم و زیاد دارند آن هم به دلیل مصرف کورتون را که تجربه می کنند. استروئیدها با تغییراتی که در تعادل آب بدن و همچنین در سیستم بدنی افراد:

  • نحوه ذخیره چربی هایی که در بدن افراد انجام میشود
  • آمینو اسیدها و اسید تکمیلی
  • پروتئین هم دارای اسید آمینه می باشند
  • کربوهیدرات که شامل گلوکوز و کلاتوز می باشند
  • گلوکز و مواد قندی

موارد زیر باعث افزایش اضافه وزن بر اثر استقاده کورتون می شود:

  • اشتهای زیاد به غذا و مواد پر کالری
  • نگه داشتن و احتباس مایعات
  1. التهاب در اندام های انتهایی
  2. احساس تنبلی
  3. سلولیت
  4. خستگی و ناراحتی عمومی
  5. کاهش ادرار

راهکارهای جلوگیری و پیشگیری از اضافه وزن:

برای جلوگیری از مصرف استروئید ها و کورتون ها بر وزن شما تاثیر بدی نگذارد باید در ابتدا با پزشک تان موضوع را به طور جد با دکتر خود مشورت کنید. تا با مشاوره و درمان و تجویز دکتر به نتیجه دلخواه خود برسید

ضمنا به یاد داشته باشیم با توجه به کورتون و هر دارویی که شما که مصرف می کنید،امکان دارد و یا ممکن است که شما انتخاب های دارویی دیگری هم به همراه داشته باشید.

همچنین پزشک معالجتان به شما این امکان را بدهد که دوزها و مقدار مصرفی داروها را و یا نوع استروئید را تغییر و تغییراتی دهد. پس به یاد داشته باشیم هرگز بدون مشورت با دکتر و پزشک متخصص مصرف داروهای این چنینی را هیچوقت سر خود قطع نکنید و بدون اطلاعات کافی شروع نکنید چون کورتون ها داروهای بسیار قوی می باشند که باید آرام آرام کم شوند و قطع یکدفعه ای عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.
قطع کردن یکدفعه ایی آن ها هم یکدفعه ای امکان بروز مشکلاتی جدی مثل

سفت شدن عضلات، درد مفاصل و تب بالا می شود. برای کاهش تاثیر افزایش وزن کافی است به موارد زیر دقت فرمائید:

پروتین حبوبات
پروتین حبوبات

  • میوه و سبزیجات تازه و کم کالری امصرف و استفاده کنید
  • در طول شبانه روز به جای سه وعده،وعده های خود را به شش وعده برسانید تا احساس گرسنگی در طول روز نداشته باشید
  • از کربوهیدرات های پیچیده با فیبر بالا که دیر هضم می شوند استفاده کنید مثل پاستا سبوس داربه جای پاستا ساده .
  • در کنار هر وعده یک منبع پروتئینی استفاده و مصرف کنید از گوشت، پنیر و لبنیات گرفته تا حبوبات مثل نخود و لوبیا و عدس و غیره.
  • آب زیاد بنوشید بهترین نوشیدنی که جایگزینی برایش نیست

برای دریافت رژیم غذایی مناسب و برنامه تمرینی با تیم آسیا بادی در ارتباط باشد.