آنچه در این مقاله می خوانید

آیا درمان پای پرانتزی با ورزش امکان‌پذیر است؟


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «آیا درمان پای پرانتزی با ورزش امکان‌پذیر است؟» میپردازد.

پای پرانتزی نوعی مشکل رایج است که معمولاً در کودکان حتی برخی از بزرگسالان وجود دارد. امکان دارد شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر به فکر درمان آن باشید. خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفت علم درمان پای پرانتزی با ورزش ممکن است.

آنچه در این مقاله می خوانید

آیا امکان درمان پای پرانتزی با ورزش وجود دارد؟

ورزش‌کردن فواید بسیاری برای سلامتی جسم شما دارد. پای پرانتزی نباید مانعی برای انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف برای شما باشد. بسیاری از افرادی که از پای پرانتزی رنج می‌برند، به‌راحتی و بدون احساس درد زمان‌های زیادی را به ورزش‌کردن اختصاص می‌دهند. با ورزش‌کردن می‌توانید استقامت عضلات پاها و زانوهای خود را بالا ببرید.

درمان پای پرانتزی
درمان پای پرانتزی

ورزش‌های مختلف برای درمان پای پرانتزی

ورزش‌های بسیار زیادی برای درمان پای پرانتزی وجود دارند. این ورزش‌ها نه‌تنها فواید بسیار زیادی برای بدن دارند، بلکه برای اصلاح پای پرانتزی نیز مؤثر هستند. بهتر است که این ورزش‌ها را صبح‌ها انجام دهید. درصورتی‌که حرکات ورزشی سبب ایجاد درد در پای شما شدند، بهتر است که ورزش‌کردن را متوقف کنید و از پزشک خود راهنمایی‌های لازم را بگیرید.

غلتک ورزشی

این ورزش برای جمع‌کردن زانوها و درمان پای پرانتزی بسیار مناسب محسوب می‌شود. برای این ورزش غلتکی را بین زانوهای خود قرار دهید و صاف بایستید. به شما پیشنهاد می‌شود که دست‌ها را پشت سر خود بگذارید. به‌آرامی به سمت پایین خم شوید و در صورت امکان انگشتان پای خود را لمس کنید. توجه داشته باشید که در این تمرین زانوهای شما نباید خم شوند.

تمرین toes-in squat

هدف از انجام این تمرین افزایش مقاومت و استقامت عضلات ران است. در این تمرین باید بر قسمت پشتی عضلات ران خود تمرکز کنید. پاهای خود را از هم باز کنید و سپس انگشتان خود را به یکدیگر نزدیک کنید. مسلماً در این شرایط اسکات زدن و حرکت کردن کمی سخت‌تر می‌شود.

کشش عضله پیریفورمیس

این تمرین بر کفل‌های شما تمرکز می‌کند و سبب نزدیک شدن زانوها به یکدیگر می‌شود. برای انجام آن باید به پشت دراز بکشید. سپس پاهای خود را به گونه ای که زانوها به سمت سقف باشند، خم کنید. پای راست خود را بلند کنید و آن را روی زانوی چپ قرار دهید. از طریق فاصله ایجاد شده بین پاها دست راست خود را روی پای چپ قرار دهید.

درمان پای پرانتزی از طریق تمرین کشش عضله پیریفورمیس
درمان پای پرانتزی از طریق تمرین کشش عضله پیریفورمیس

بالا کشیدن پا از پهلو

در این تمرین باید به پهلو بخوابید و پاهای خود را روی یکدیگر بگذارید. به‌آرامی پای خود را از زانو خم کنید و زاویه 90 درجه ایجاد کنید. سپس تا جایی که ممکن است پای خود را به سمت بالا بیاورید. فقط فراموش نکنید که زانوها نباید از هم فاصله بگیرند.

تمرین عضله همسترینگ

این تمرین قدرت و استقامت مفاصل زانو را افزایش می‌دهد. برای شروع پشت یک صندلی قرار بگیرید و پای خود را به سمت عقب خم کنید. سپس تا جایی که ممکن است پاشنه پا را به‌طرف باسن خود بیاورید.

آیا درمان پای پرانتزی با ورزش می‌تواند مضر باشد؟

ممکن است ورزش‌کردن برای درمان پای پرانتزی  دردهایی را در زانو ایجاد کند. حتی امکان دارد که انجام فعالیت‌های ساده و رایج مانند پیاده‌روی برای شما سخت باشد. بهتر است برای گرفتن نتیجه مطلوب ورزش‌ها را به‌آرامی و با دقت انجام دهید. در این صورت نه‌تنها مشکل خود را درمان می‌کنید، بلکه سلامتی بدن خود را نیز بیشتر خواهید کرد.

فواید درمان پای پرانتزی با ورزش

ورزش‌کردن باعث می‌شود که شما به‌سهولت وزن خود را کنترل کنید. زیرا اضافه‌وزن می‌تواند تأثیرات و خطرات بدی بر پای پرانتزی داشته باشد. افراد چاق بیشتر در معرض خطرات احتمالی پای پرانتزی هستند. در واقع این حرکات ورزشی نه‌تنها فاصله بین زانوها را کاهش می‌دهند، بلکه به‌تدریج به اصلاح پای پرانتزی می‌پردازند.

فواید درمان پای پرانتزی با ورزش
فواید درمان پای پرانتزی با ورزش

پای پرانتزی احتمالاً مشکلاتی را برای راه‌رفتن شما ایجاد کند. روش‌های مختلفی برای اصلاح پای پرانتزی وجود دارد. اما درمان پای پرانتزی با ورزش و رعایت اصول ورزشی معمولاً این مشکل را به‌تدریج اصلاح می‌کند.