آنچه در این مقاله می خوانید

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی


تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی
تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

حرف و حدیث‌های زیادی درمورد تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی و ورزش وجود دارد و همیشه محل بحث و مجادله بین اساتید علم ورزش بوده است.

عملکرد مطلوب ورزشی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد که فعالیت جنسی یکی از این فاکتورهای تاثیرگذار است.

خیلی از مربیان ورزشکاران بر این باورند که رابطه جنسی ورزشکاران قبل از رقابت می‌تواند عملکرد آن ها را در مسابقات به علت کاهش انرژی و کاهش خوی جنگجویی (ناشی از کاهش تستسترون بعد از رابطه) کاهش دهد.

 طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است رابطه معنی دار و مشخصی بین این دو عامل کشف نشد و البته لازم به ذکر است که تعداد مطالعاتی که در این باره صورت گرفته زیاد نیستند.

تاثیر رابطه جنسی قبل از مسابقات هنوز به طور کامل مشخص نیست اما بیشتر مطالعات به طور کلی بیان می‌کنند که رابطه جنسی بر روی عملکرد هوازی و قدرتی ورزشکاران تاثیر می‌گذارد.

آنچه در این مقاله می خوانید

تاثیر رابطه جنسی بر ورزش مثبت است یا منفی؟

شاید گاهی اوقات شاهد افت کیفیت تمرین، بعد از رابطه جنسی باشیم؛ اما کاهش عملکرد ورزشکاران بعد از رابطه جنسی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به هم خوردن خواب، کاهش آن و میزان استراحت ورزشکاران
  2. انجام دادن رفتارهای ناسالم جانبی مانند: استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و مواد مخدر

مطالعات نشان می دهند که رابطه منفی بین رابطه جنسی و عملکرد ورزشی ورزشکاران وجود ندارد و با توجه به تاثیری که رابطه جنسی بر روی کیفیت زندگی و آرامش روانی افراد می گذارد، نباید در دوره مسابقات حذف شود یا تعداد آن کاهش یابد.

در حقیقت ورزشکاران باید به اندازه نرمال رابطه جنسی داشته باشند و از رفتارهای ناسالم همراه آن مانند استعمال دخانیات، مصرف مواد مخدر و الکل اجتناب کنند.

ورزش بعد از رابطه جنسی خوب است؟

بهتر است حداقل چند ساعت بین رابطه جنسی و رقابت فاصله باشد (حدود 10_12 ساعت که این زمان حدودی، درمورد مسابقات عنوان شده است و برای تمرینات بستگی به شدت تمرین، شدت رابطه جنسی و چند عامل دیگر دارد).

 داشتن رابطه بلافاصله قبل از تمرین و رقابت یا با فاصله زمانی اندکی قبل از آن می‌تواند تاثیرات منفی روانشناختی و فیزیکی بر روی ورزشکاران داشته باشد؛ پس به زمان دقت کنید.

رابطه جنسی باعث کاهش خوی جنگجویی ورزشکار می‌شود؟

در باره‌ی کاهش خوی جنگجویی و جدیت تمرین افراد لازم به ذکر است که این مسئله به مقدار بسیار زیادی تحث تاثیر تلقین و خرافات است.

البته بعد از رابطه به علت آرامش روانی که در افراد ایجاد می‌شود ممکن است فرد در مسابقه، دیگر به خودش فشار نیاورد و از حداکثر توان خود استفاده نکند. که این مسئله تحت تائیر مسائل روانی است.

مطالعه دیگری نیز نشان می دهد که ارگاسم ناشی از مقاربت 6_7 ساعت قبل از رقابت باعث کاهش عملکرد ورزشی افراد نمی‌شود و فقط به طور کلی داشتن ارگاسم های متعدد باعث کاهش فشارخون سیستولی در صبح روز بعد می‌شود و هیچ یک از دیگر عملکردهای ورزشی کاهش نمی‌یابند.

نقش تستوسترون بر عضله سازی

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی
تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

در رابطه با تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی بهتر است کمی درمورد هورمون تستوسترون صحبت کنیم.

تستوسترون با توجه به این که باعث افزایش هورمون رشد می‌شود می‌تواند باعث افزایش توده عضلانی از طریق افزایش سنتز پروتئین‌های عضلانی شود.

البته همه این تاثیرات مستلزم داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. لازم به ذکر است که سطح تستوسترون در طول رابطه جنسی یا خودارضایی افزایش می‌یابد و بلافاصله بعد از ارگاسم به سطح طبیعی برمی گردد و از سطح طبیعی خود کمتر نخواهد شد.

د

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

داشتن فعالیت بدنی منظم می‌تواند باعث تقویت فعالیت جنسی شده و بالعکس، فعالیت جنسی منظم نیز می‌تواند باعث بهبود عملکرد ورزشی شما شود!

فعالیت جنسی برای بدنسازی مضر نیست و مانع رشد عضلات نمی‌شود و از آنجایی که باعث کاهش استرس می‌شود می‌تواند به افزایش بازده ورزشی نیز بیانجامد، فقط باید به چند نکته توجه کرد

  1.  از آنجایی که بعد از رابطه جنسی سطح هورمون اکسی توسین افزایش می‌یابد فرد برای ساعاتی احساس آرامش و یا ممکن است احساس ضعیف بودن کند؛ پس بهتر است چند ساعتی (حدودا 4 ساعت؛ البته متغیر است) بین رابطه جنسی و تمرین بدنسازی فاصله وجود داشته باشد و همچنین این فاصله زمانی باعث می‌شود که سطح هورمون‌ها به مقدار طبیعی خود بازگردند.
  2. از آنجایی که بعد از ارگاسم و به دنبال آن بعد از انزال بدن مقدار قابل توجهی زینک (روی) از دست می‌دهد، لازم است که این ماده معدنی برای بدن تامین شود که لازمه آن داشتن رژیم غذایی سالم و متناسب است.
منابع:
1. Sexual Activity before Sports Competition: A Systematic Review” by Laura Stefani, Giorgio Galanti, Johnny Padulo, Nicola L. Bragazzi and Nicola Maffulli in Frontiers in Physiology. Published online June 21 2016 doi:10.3389/fphys.2016.00246
2. Sexual Activity before Competition and Athletic Performance: A Systematic Review,Annals of Applied Sport Science 5(3):5-12 · October 2017,DOI: 10.29252
3. The Effects of Testosterone on the Body, Medically reviewed by George Krucik, MD on April 21, 2014
4. What’s the Connection Between Masturbation and Testosterone? Medically reviewed by Janet Brito, PhD, LCSW, CST, specialty in sex therapy, on January 24, 2018
5. Does Sex the Night Before Competition Decrease Performance?McGlone, Samantha; Shrier, Ian, Clinical Journal of Sport Medicine: October 2000 - Volume 10 - Issue 4 - p 233-234
6. Good & Bad about Sex and Bodybuilding