آنچه در این مقاله می خوانید

علت ورم زانو بعد از ورزش چیست؟


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «علت ورم زانو بعد از ورزش چیست؟» میپردازد.

آسیب یا فشار به مفصل ممکن است باعث ورم زانو بعد از ورزش شود. استفاده بیش از حد و غیر اصولی از زانو از صدمات ناشی از فعالیت‌هایی مانند دویدن معمول است. در حالی که ممکن خواهد بود بتوانید تورم را در خانه با استراحت درمان کنید.

در صورت ادامه تورم با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است آسیب جدی‌تری باشد که نیاز به درمان بیشتری دارد. تورم از سندرم درد کشکک ران یا زانوی دونده، ممکن است باعث چنین مشکلی شود.

آنچه در این مقاله می خوانید

چرا ورم زانو بعد از ورزش پیش می‌آید؟

مشکل زانو معمولاً در اثر استفاده بیش از حد یا نامناسب از کشکک به علت هم راستایی پا یا ضعف عضلانی ایجاد می‌شود. در برخی موارد، ممکن است که دچار کندرومالاسی کشکک نیز باشید، یعنی تجزیه غضروف در زیر کاسه زانو که دردآور است.

ممکن است بتوانید زانوی دونده را با استفاده از روش‌های استراحت، یخ و فشرده سازی تا زمانی که درد برطرف شود، درمان کنید. بسته به میزان درد و آسیب به زانو، سایر گزینه‌های درمانی شامل فیزیوتراپی، قرار دادن کفی کفش برای اصلاح تراز و جراحی نیاز خواهد بود.

ورم زانو بعد از ورزش باعث ایجاد درد در ناحیه زانو می‌شود. علائم دیگر ممکن است شامل سفتی و صدای کلیک یا آسیاب هنگام حرکت مفصل باشد.

پارگی غضروف زانو

دو غضروف در زانو وجود دارد که مفصل را محکم می‌کند. در صورت وجود پارگی در غضروف که منیسک نامیده می‌شود، بسته به اینکه کدام پد آسیب دیده است، در قسمت داخلی یا خارجی زانو درد و تورم را تجربه خواهید کرد.

ورم زانو بعد از ورزش
ورم زانو بعد از ورزش

پارگی مینیسک ممکن است در اثر ضربه، مانند پیچاندن زانو، استفاده بیش از حد یا به صورت تخریب شونده و به صورت طبیعی و بر اثر پیری باشد. در بسیاری از موارد، بیماران می‌توانند با استراحت، داروهای ضدالتهاب و تمرینات تقویت عضلات حمایت کننده مفصل زانو بهبود یابند. پزشک ممکن است بریس را برای حمایت از زانو توصیه کند.

اگر زانو در اثر پارگی غضروف قفل شود یا درد بهبود نیابد، ممکن است برای ترمیم منیسک پاره شده نیاز به جراحی باشد.

سایر علل درد زانو

از دیگر علل درد و تورم زانو بعد از ورزش می‌توان به پیچ خوردگی رباط‌ها و بورسیت اشاره کرد. مانند سایر آسیب‌ها، این شرایط ممکن است در اثر ضربه، استفاده بیش از حد، ضعف عضلانی یا عدم تعادل یا کفش نادرست ایجاد شود. درمان پیچ خوردگی شامل استراحت، داروهای ضدالتهاب، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی است.

درد ورم زانو بعد از ورزش
درد ورم زانو بعد از ورزش

بورسیت تورم بورس است، کیسه مایع که بین استخوان‌ها و تاندون‌هایتان که بالشتکی ایجاد می‌کند. گزینه‌های درمانی شامل داروهای ضد التهابی، تزریق استروئید و جراحی است.

جلوگیری از تورم زانو

با اجتناب از تمرین بیش از حد، از تورم و آسیب زانو جلوگیری کنید. قبل از تمرین بدن خود را گرم کنید و مطمئن باشید که شدت و مدت تمرین خود را به آرامی افزایش می‌دهید.

تمرینات تقویتی را در برنامه تناسب اندام خود قرار دهید تا بدنتان را قوی نگه دارد و در راستای صاف نگه داشتن مفاصل باشد. از کفش‌های مناسب استفاده کنید که راحت باشند و پایتان را محکم کنند.

سخن آخر

برای اینکه بتوانید از ورم زانو بعد از ورزش جلوگیری کنید، دو اقدام مهم باید انجام دهید. مورد اول عدم ورزش نادرست و فشار آوردن اضافی به پا خواهد بود. تمرینات اصولی و کاملاً دقیق باید باشد. الزاماً تمرینات پرفشار مؤثر نخواهد بود و باید اصولی باشد.

مورد دوم که مهم است، در حوزه نحوه برخورد با این مسئله خواهد بود که می‌توانید با انجام کارهای تقویتی، زانوی خود را تقویت کنید. در صورت هر گونه التهابی به سراغ پزشک بروید و از درمان‌های سر خود پرهیز کنید.