آنچه در این مقاله می خوانید

ورزش در دوران قاعدگی (پریود)


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «ورزش در دوران قاعدگی (پریود)» میپردازد.

اگر در دوران قاعدگی هستید و قصد ورزش کردن دارید بهتر است کمی صبر کنید تا با خواندن این مقاله بدانید که آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی یا عادت ماهیانه مجاز هست یا خیر و اینکه چه نکاتی را باید در هنگام ورزش کردن رعایت کنید.

انجام ورزش در دوران پریودی به حالت بدنی هر فرد بستگی دارد. اگر شما جزو‌ آن دسته از خانم‌هایی هستید که دچار دل‌درد و کمردرد شدید می‌شوند، می‌توانید ورزش‌های سبکی همچون پیاده‌روی یا یوگا را انتخاب کنید.

اما اگر حال مساعدی دارید، انجام ورزش در زمان پریودی ممنوع نیست.
می‌توانید به تمرینات ژیمناستیک بسکتبال، بدن سازی و.. خود ادامه دهید.

ورزش در دوران قاعدگی (پریود) 3

آنچه در این مقاله می خوانید

آیا ورزش موجب کاهش درد در دوران قاعدگی می شود؟

این نکته مهم است که ورزش کردن می تواند به تحمل و کاهش درد و  سایر علائم قاعدگی کمک کند. و شاید خیلی از خانم ها  ورزش در دوران قاعدگی به هیچ عنوان در اولویت‌شان قرار نمیدهند.

فعالیت بیشتر به معنی ترشح هورمون‌های ضد درد و یک دوره قاعدگی بهتر خواهد بود و این فوق العاده است.

۲ نشانه که علائم قبل از شروع و یا در دوران قاعدگی است و از فردی تا فرد دیگر متفاوت است؛
یکی تورم در ناحیۀ شکم و دیگری افسردگی است.
بدون شک ورزش کردن بهترین راهکار برای از بین بردن علائم عادت ماهیانه است.

ورزش در دوران قاعدگی (پریود)5

از چه فعالیت‌هایی باید در دوران قاعدگی اجتناب کنید؟

قبلاً هم به این موضوع اشاره کردم که هیچ ورزشی وجود ندارد که شما تنها به این دلیل که پریود هستید، نتوانید آن را انجام دهید. همه چیز بستگی به سطح فعالیت و آمادگی بدنی شما دارد. بسیاری از زنان می‌توانند در دوران قاعدگی به فعالیت خود ادامه دهند.

تنها در صورتیکه خونریزی شما بسیار شدید باشد یا درد زیادی داشته باشید باید از شدت فعالیت خود کم کنید و یا یکی دو روز اول پریود خود را استراحت کنید. در غیر این صورت بدون نگرانی فعالیت خود را ادامه دهید.

ورزش شدید سیکل ماهیانه را مختل می‌کند انجام ورز‌ش‌های شدید می‌تواند بر سیکل‌ ماهانه تاثیر بگذارد.

 در واقع میزان ترشح هورمون استروژن رابطه مستقیمی با میزان بافت چربی در بدن دارد. وقتی ما کالری زیادی می‌سوزانیم، میزان ترشح استروژن کاهش چشمگیری یافته و در نتیجه ترتیب عادات به هم می‌ریزد و حتی گاهی به طور کل قطع می‌شود.

ورزش در دوران قاعدگی (پریود) 1

چگونه می‌توانید درد دوران قاعدگی را کاهش دهید؟

در بیشتر موارد برای کاهش درد قبل و حین پریود از داروهای مسکن استفاده می‌شود این کار به فرد کمک می کند تا قبل از اینکه درد و علائم بیشتر شود بتواند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد.

اگر شما دوست دارید که بدون استفاده از داروها، دوره قاعدگی خود را آسان تر کنید بهتر است بدانید که بسیاری از زنان که به طور منظم ورزش می‌کنند، این موضوع را که دردهای قبل و دورۀ قاعدگی آنها بسیار کاهش یافته است را تایید کردند.

بهترین حرکات ورزشی دوران پریود

  1. پیاده روی
  2. دوی آرام
  3. پلانک
  4. تمرینات شکم

بیشتر زنان می‌توانند حتی با وجود خونریزی شدید تمرینات هوازی و حتی بدنسازی خود را اما با شدت کمتر از قبل قاعدگی اجرا کنند.

ورزش در دوران قاعدگی (پریود) 8

درواقع مطالعات نشان داده‌اند که زنان در دوران قاعدگی با داشتن فعالیت و ورزش احساس بهتری پیدا خواهند کرد. درنتیجه فعالیت خود را به این دلیل که پریود هستید قطع نکنید. شما با توجه به سطح انرژی‌تان می‌توانید  شدت ورزش خود را تنظیم کنید.

به خودتان استراحت دهید!

در نهایت اگر بطور مکرر دوران قاعدگی شما همراه با دردهای شدید است حتما به پزشک مراجعه کنید.
بهتر است مشکلات و علائم ناجور دوران قاعدگی خود را تحت بررسی قرار دهید زیرا ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد.

ورزش کردن به علت افزایش هورمون اندروفین می‌تواند یک ضد درد عالی باشد و باعث شود تحمل دردتان کم شود و پریود بهتری داشته باشید.

ورزش در دوران قاعدگی (پریود)4