آنچه در این مقاله می خوانید

بی سی ای ای چیست


بی سی ای ای چیست ؟

آمینو اسیدهای زنجیره ای ( BCAAs ) گروهی از سه اسید آمینه ضروری لوسین ، ایزولیسین و والین هستند. مکمل بی سی ای ای به منظور افزایش رشد عضلات و بهبود عملکرد تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند.

این مکمل ها همچنین به کاهش وزن و خستگی پس از اتمام تمرین نیز کمک شایانی می کنند. در این مقاله سعی کرده ایم برای شما توضیح دهیم بی سی ای ای چیست و چه مزایای بالقوه ای داشته و عوارض بی سی ای ای را برایتان شرح خواهیم داد. پس با کیمیا مکمل همراه باشید!

بی سی ای ای چیست ؟

آمینو اسیدهای زنجیره ای مواد مغذی ضروری هستند که بدن انسان از طریق پروتئین موجود در مواد غذایی همچون گوشت ، محصولات لبنی و حبوبات به دست می آورد. مکمل بی سی ای ای ضروری محسوب می شود ، زیرا بر خلاف اسید آمینه های غیر ضروری بدن انسان قادر به تولید آن ها نیست. بنابراین حتما باید آن ها را از طریق مواد غذایی تامین کنید. از میان 9 آمینو اسید ضروری ، 3 مورد در دسته BCAAs قرار می گیرند :

  • لوسین : بهبود دهنده سنتز پروتئین ، کمک به ایجاد و بازسازی عضلات ، قابلیت تنظیم سطح قند خون ( به همراه انسولین ). یکی از دو آمینو اسیدی است که به قند تبدیل نمی شود.
  • ایزولیسین : قابلیت ذخیره سازی انرژی در سلول های عضلات از طریق تنظیم گلوکز دریافتی.
  • والین : بهبود عملکرد ذهنی ، قابلیت کاهش خستگی و تجزیه عضلات.

سایر اسید آمینه های ضروری در کبد اکسید می شوند ( برای آزاد سازی انرژی تجزیه می شوند ). بدن انسان به منظور حفظ عملکرد طبیعی ، به BCAAs در داخل جریان خون نیاز دارد. اگر هیچ آمینو اسیدی وجود نداشته باشد ، بدن سلول عضلات را برای آزاد سازی تجزیه می کند.

آمینو اسیدهای زنجیره ای
آمینو اسیدهای زنجیره ای

بی سی ای ای چیست و عملکرد آن در بدن انسان چگونه است ؟

BCAAs درصد بالایی از اسیدهای آمینه بدن انسان را تشکیل می دهند. همه آن ها با هم تقریبا 35 الی 40 درصد تمام آمینو اسیدهای بدن انسان را تشکیل داده و 14 الی 18 درصد از آن ها در ماهیچه های شما یافت می شوند. برخلاف سایر آمینو اسید ها BCAAs غالبا در عضلات بیشتر از کبد تجزیه شده و از این رو نقش مهمی در تولید انرژی در حین تمرین دارد. BCAAs نیز نقش های دیگری نیز در داخل بدن انسان دارند.

بدن انسان می تواند از آن ها به عنوان بلوک های ساختاری پروتئین و عضلات استفاده کند. همچنین ممکن است در تنظیم سطح قند خون با مراقبت از کبد و ذخایر قند موجود در عضلات و تحریک سلول های شما برای دریافت قند از جریان خون ، نقش داشته باشند. از میان سه مورد ذکر شده ، لوسین بیشترین تاثیر را در ظرفیت بدن انسان در ایجاد پروتئین عضلات دارد. ضمنا ، ایزولیسین و والین در تولید انرژی و تنظیم سطح قند خون موثرتر هستند.