آنچه در این مقاله می خوانید

یبوست و تغذیه صحیح


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «یبوست و تغذیه صحیح» میپردازد.

بطور کلی حدود 14 درصد از افراد در برخی مواقع یبوست مزمن را در طول زندگی خود تجربه می کنند. یبوست مانند سایر مشکلات و بیماری ها دارای علائم مشخص و خاصی است که افراد می توانند با مشاهده آن برای درمان و مراجعه به پزشک اقدام نمایند. نوع و شدت علائم می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی افراد به ندرت یبوست را تجربه می کنند، در حالی که این یک مشکل یک وضعیت مزمن برای دیگران است. البته می توان با رعایت برخی مسائل و البته تغذیه سالم و مناسب به درمان و کاهش علائم یبوست کمک نمود.

ما در این مقاله سعی داریم که موضوع یبوست و تغذیه صحیح پرداخته و موارد مفیدی را در این زمینه ارائه نمائیم.

1 7

آنچه در این مقاله می خوانید

یبوست و علائم آن

برای درک بهتر مطلب یبوست و تغذیه صحیح بهتر است ابتدا نگاهی به بیماری یبوست و علاوم آن بیاندازیم.

یبوست در واقع به تحرک کم روده یا بروز مشکلات در دفع مدفوع است که می تواند برای چند هفته یا بصورت مزمن ادامه پیدا کند. زمانی که شخصی کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته را تجربه کند، در این حالت وی به یبوست مزمن مبتلا شده است.

البته بطور معمول یبوست گاه به گاه در افراد بسیار زیادی شایع است، اما برخی از افرادی که یبوست مزمن را تجربه می کنند می تواند در انجام کارهای روزانه آنها اختلال ایجاد نماید. یبوست مزمن حتی ممکن است باعث شود افراد برای اجابت مزاج بیش از حد معمول به خود فشار بیاورند و دچار مشکلات و معضلات بیشتری شوند.

علائم یبوست

از علائم و نشانه های شایع یبوست مزمن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته
  • داشتن مدفوع بصورت توده ای یا سفت
  • اعمال فشار یا اصطلاحاً زور زدن بیش از حد برای اجابت مزاج
  • احساس انسداد در رکتوم که مانع حرکت مدفوع از روده می شود
  • احساس عدم تخلیه کامل مدفوع
  • احساس نیاز به کمک برای تخلیه رکتوم، مانند استفاده از دستان برای فشار دادن روی شکم و استفاده از انگشت برای خارج کردن مدفوع از رکتوم

یبوست و تغذیه صحیح

همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره شد، اغلب افراد در طول زندگی خود یبوست را تجربه می کنند. بروز این مشکل ممکن است به دلیل کم آبی بدن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف برخی داروها، بیماری های موثر بر سیستم عصبی یا اختلالات روانی و …، باشد؛ که می تواند بصورت دوره ای یا مزمن فرد را درگیر کرده و علاوه بر اختلال بر فعالیت های روزانه، زمینه ای برای بروز بیماری های دیگر باشد. اما طبق تحقیقات صورت گرفته خوشبختانه، مصرف برخی غذاها می تواند به نرم کردن مدفوع، کاهش زمان انتقال روده و افزایش دفعات مدفوع و تسکین در حاصل از یبوست کمک کنند، بنابراین می توان گفت که ارتباط مستقیمی میان درمان یبوست و تغذیه صحیح وجود دارد.

22222

در ادامه به معرفی برخی الگوها و مواد غذایی مناسب در درمان یبوست خواهیم پرداخت:

انتخاب غذاهای متنوع با فیبر بالا: مصرف فیبر می تواند به طرق مختلف به ارتقای سلامت و درمان یبوست کمک کند. فیبر همچنین قادر است انتقال مدفوع از طریق دستگاه گوارش را تسریع کند و روند دفع را منظم کند.

آلو خشک: آلو خشک مورد بعدی است که در لیست مطلب یبوست و تغذیه صحیح گنجانده می شود. بطور کلی از انواع مختلف آلوها به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان یبوست استفاده می شود.

سیب: سیب حاوی پکتین است، نوعی فیبر محلول که می تواند مدفوع را نرم کرده و حرکت آن را از طریق دستگاه گوارش تقویت کند.

گلابی: گلابی نیز سرشار از فیبر است و همچنین حاوی ملین های طبیعی مانند فروکتوز و سوربیتول است که می توانند برای رفع یبوست بسیار موثر واقع شوند.

کیوی: کیوی منبع خوبی از فیبر است و همچنین حاوی اکتینیدین است؛ آنزیمی که می تواند حرکت روده را بهبود بخشیده و یبوست را کاهش دهد.

مرکبات: مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت و نارنگی سرشار از فیبر هستند و حاوی چندین ترکیب از جمله پکتین و نارینژنین هستند که می توانند یبوست را کاهش دهند.

سبزیجات: سبزی هایی مانند اسفناج، کلم و کلم بروکلی سرشار از فیبر هستند که می تواند به حجیم شدن مدفوع و حفظ نظم دفع کمک کنند.

حبوبات: حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند که می توانند به نرم شدن و روان شدن مدفوع کمک کنند.

کفیر: کفیر سرشار از پروبیوتیک است. تحقیقات نشان داده است که کفیر سلامت روده را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند.

2 8

در پایان

یبوست معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مدفوع خیلی آهسته در دستگاه گوارش حرکت می‌کند یا نمی‌تواند به راحتی و روان از رکتوم دفع شوند، که در این حالت مدفوع سفت و خشک می شود و دفع آن بسیار مشکل و همراه با درد خواهد شد. یبوست مزمن علل احتمالی زیادی دارد اما آنچه که مسلم است این است که می توان با رعایت تغذیه صحیح و مصرف مواد غذایی مناسب و همچنین از طریق آگاهی و مطالعه مطالب مربوط به درمان یبوست و تغذیه صحیح،  عوارض و علائم این بیماری را کاهش داد.