آنچه در این مقاله می خوانید

6 ضرر ورزش بعد از غذا


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی « ضرر ورزش بعد از غذا چیست؟ » میپردازد.

برخی‌ها معتقد هستند که برای بالا بردن انرژی بدن باید قبل از ورزش غذا خورد. اگرچه ممکن است که برخی دیگر تحت تأثیر ضرر ورزش بعد از غذا قرار بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید

ضرر ورزش بعد از غذا چیست؟

اگر فاصله غذا خوردن شما با ورزش‌کردن خیلی کوتاه باشد، احتمالاً شما از انجام فعالیت‌های ورزشی نتیجه عکس بگیرید. برای ورزش نکردن بعد از غذا دلایل زیادی وجود دارد. اما ضرر ورزش بعد از غذا چیست؟

تأثیرات منفی روی قلب دارد

زمانی که با شکم پر ورزش می‌کنید، ماهیچه‌های خود را به حرکت درمی‌آورید. حرکات عضلات بر قلب شما و جریان خون تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که این فرایند برای قلب و ضربان قلب شما مضر است.

گردش خون محدود می‌شود

زمانی که ورزش می‌کنید، گردش خون شما عضلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این شرایط رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کند. در نتیجه خون کمتری به اعضای مختلف بدن می‌رود. در واقع محدود شدن گردش خون جز ضرر ورزش بعد از غذا محسوب می‌شود.

ضرر ورزش بعد از غذا و محدود شدن گردش خون
ضرر ورزش بعد از غذا و محدود شدن گردش خون

عضلات و ماهیچه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند

در صورتی که بلافاصله بعد از غذا خوردن ورزش کنید، عضلات و ماهیچه‌های شما با جریان خون به مقابله می‌پردازند. در نتیجه ورزش‌کردن برای شما بسیار سخت خواهد شد. در واقع نه‌تنها این شرایط تداخل‌هایی را با جلسات بعدی ورزش ایجاد می‌کند، بلکه آسیب‌هایی را نیز به شما وارد خواهد کرد.

انرژی بدن کاهش می‌یابد

مهم‌ترین ضرر ورزش بعد از غذا این است که انرژی بدن شما در حین انجام فعالیت‌های ورزشی کم می‌شود. ولی به یاد داشته باشید که همیشه قبل از تمرین مقدار کمی مواد غذایی را مصرف کنید. در این شرایط بدن آدرنالین را آزاد می‌کند و انسولین را از بین می‌برد.

مشکلات گوارشی را به همراه دارد

خوردن غذا قبل از ورزش نه‌تنها باعث گرفتگی عضلات بدن می‌شود، بلکه ممکن است سبب دل‌درد شما نیز شود. حتی امکان دارد که شما برای مدت‌زمان طولانی اسهال شوید یا حالت تهوع بگیرید. از علائم گوارشی دیگر می‌توان به استفراغ، رفلاکس معده و نفخ اشاره کرد.

ضرر ورزش بعد از غذا و ایجاد مشکلات گوارش در بدن
ضرر ورزش بعد از غذا و ایجاد مشکلات گوارش در بدن

عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد

ورزش‌کردن بعد از غذا سبب می‌شود که شما تنبل شوید. دانشمندان دریافتند که مصرف غذاهای کربوهیدرات دار قبل از ورزش سبب ایجاد باد گلو یا حتی نفخ خواهد شد. این علائم نه‌تنها شرایط جسمی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بلکه توانایی شما برای انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف را نیز کم می‌کنند.

بهترین زمان برای خوردن غذا قبل از ورزش چه زمانی است؟

زمانی که وعده‌ای را می‌خورید، غذا وارد معده می‌شود و بعد از آن نیز به روده باریک می‌رود. به‌طورکلی این پروسه 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد. گاهی اوقات بهتر است بین 1 تا 2 ساعت صبر کرد. گاهی اوقات هم می‌توان نیم ساعت بعد از غذا ورزش را شروع کرد. بهتر است صبر کنید که این پروسه انجام شود. خوب است بدانید که نیازی نیست که برای هضم کامل غذا منتظر شوید.

چه نوع غذاهایی پیش از شروع تمرینات ورزشی مناسب هستند؟

غذاهایی که حاوی چربی، پروتئین و فیبر هستند، دیرتر هضم می‌شوند. همچنین غذاهای سرشار از کربوهیدرات مانند برنج، سیب‌زمینی و نان راحت‌تر و سریع‌تر هضم خواهند شد. بنابراین بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که با ضرر ورزش بعد از غذا مواجه نشوید.

چه مقدار غذا می‌توان قبل از ورزش مصرف کرد؟

در صورتی که قصد دارید قبل از ورزش غذا میل کنید، حتماً باید به حجم و اندازه آن توجه کنید. هرچه قدر غذای بیشتری را بخورید، به زمان بیشتری برای هضم شدن آن نیاز دارید. در واقع این بدان معناست که شما باید برای مدت‌زمان طولانی‌تری قبل از تمرین صبر کنید.

دور ماندن از  ضرر ورزش بعد از غذا و مصرف غذاهای سالم با حجم کم
دور ماندن از ضرر ورزش بعد از غذا و مصرف غذاهای سالم با حجم کم

به هیچ عنوان بلافاصله بعد از خوردن غذا ورزش نکنید. زیر ضرر ورزش بعد از غذا می‌تواند توانایی‌های و شرایط جسمی شما را تحت تأثیر قرار دهد.