آنچه در این مقاله می خوانید

آيا چربی به عضله تبديل می‌شود؟


آسیابادی در این مقاله به موضوع “آيا چربی به عضله تبديل می‌شود؟” می‌پردازد.

حقیقت این است که شما نمی‌توانید چربی‌ها را به عضله تبدیل کنید. چربی، ذخیره‌ی اسیدهای چرب است، در حالی که عضلات از فیبرهای ماهیچه‌ای ساخته شده است. شما می‌توانید از شر چربی‌ها خلاص شوید و عضله بسازید تا جای آنها را بگیرد.

تبدیل چربی به عضله از نظر فیزیولوژیکی غیرممکن است زیرا چربی و عضله از سلول های متفاوتی تشکیل شده اند. یک تشبیه خوب برای توضیح این مسئله این است که شما نمی توانید یک هویج را به کرفس تبدیل کنید! آن ها دو چیز جداگانه هستند.

چربی به عضله (1)

آنچه در این مقاله می خوانید

تفاوت بین چربی و عضله

بدلیل تفاوت بین ترکیب شیمیایی سلول های چربی و عضله، تبدیل هیچ یک از آن ها به دیگری امکان پذیر نیست.
سه نوع عضله یا ماهیچه در بدن وجود دارد:

  1. اسکلتی (مخطط)
  2. قلب
  3. صاف (که بیشتر در دستگاه گوارش یافت می شود).

عضله ای که بیشتر در بدن یافت می شود، عضله اسکلتی است که به استخوان ها متصل است و امکان حرکت ارادی بدن را فراهم می سازد. بافتش مجموعه‌ای از رشته‌های عضلانی میوفیبریل است که شامل فیبرها یا رشته های کوچکتری هستند که خود متشکل از زنجیره های بلند آمینواسیدها می باشند.
آمینو اسیدها، بلوک های ساختاری پروتئین به شمار می آیند. آمینو اسیدها دارای یک گروه نیتروژن منحصر به فرد در ساختار شیمیایی خود هستند.

چربی به عضله (3)

در مقابل، چربی بدن که با نام بافت چربی نیز شناخته می شود، از تری گلیسیریدها تشکیل شده است که خود شامل گلیسرول و سه زنجیره از اسیدهای چرب است.اگرچه انواع مختلفی از چربی در بدن وجود دارند اما چربی به صورت انحصاری از اتم های مختلف کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است.

روند کاهش وزن چگونه است؟

در اغلب موارد، کاهش وزن ترکیبی از کاهش چربی، عضله و ذخایر گلیکوژن (وزن آب) است.
در حالت ایده آل، بیشترین کاهش وزن باید از بخش چربی بدن حاصل شود.

شما باید با مصرف کالری کمتر از نیاز روزانه ی بدن خود، افزایش فعالیت فیزیکی به منظور سوزاندن کالری و یا ترکیبی از هر دو روش، به کاهش وزن دست یابید.
با این وجود، کمبود کالری می تواند منجر به کاهش سریع توده عضلانی شود. زیرا بدن برای جبران عضله را تجزیه می کند تا به عنوان منبع سوخت و انرژی اضطراری خود مورد استفاده قرار دهد.

بنابراین، کم کردن حدود 500 کالری به صورت متوسط، یا 10-20% از کل کالری مورد نیاز روزانه توصیه می شود. در دوره کمبود کالری متوسط، چربی بدن به عنوان سوخت برای تامین عملکرد منظم اندام های بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

چربی به عضله (4)

تری گلیسیریدهای ذخیره شدن در سلول های چربی تجزیه می شوند و برای تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) که منبع اصلی انرژی بدن است، به میتوکندری ارسال می شوند.
در این فرآیند که با نام اکسیداسیون بتا نیز شناخته می شود، کربن دی اکسید و آب به عنوان محصولات جانبی تولید می شوند. هر دو این محصولات در هنگام تنفس از طریق بازدم و یا ادرار و تعریق از بدن دفع می شوند.

به همین ترتیب، وقتی کالری سوزی انجام می شود، چربی به عضله تبدیل نمی شود بلکه به انرژی قابل استفاده تجزیه می شود. به منظور حفظ توده عضلانی در روند کاهش وزن، انجام تمرینات قدرتی دو الی سه بار در هفته توصیه می شود.علاوه بر این، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای کاهش از دست رفتن توده عضلانی در دوره کمبود کالری اثبات شده است.

سوزاندن چربی ها و بدست آوردن عضله

در صورتی که یک بدنساز یا ورزشکار حرفه ای تمایل داشته باشد علاوه بر بدست آوردن حجم عضلانی، به صورت همزمان مقادیر زیادی چربی نیز از دست دهد در این راه با چالش مواجه خواهد شد. این دو هدف اغلب با یکدیگر تداخل دارند.

به بیان ساده، فرد جهت عضله سازی باید بیشتر از مقدار کالری هایی که می سوزاند، کالری مصرف کند.
از سوی دیگر، فرد جهت چربی سوزی باید کمتر از مقدار کالری هایی که می سوزاند، کالری مصرف کند.

چربی به عضله (5)

هنگامی که بدن جهت کاهش چربی در کمبود کالری به سر می برد، عضلات سوخت مورد نیاز برای بزرگ تر شدن را بدست نمی آورند. با این وجود، در صورتی که فرد یک ورزشکار معمولی بوده و تمایل دارد تعادل چربی و عضله را در بدن خود بهبود دهد، می تواند در طول زمان همگام با تقویت توده عضلانی خود چربی نیز از دست دهد. در حقیقت، ورزشکاران مبتدی اغلب بیشترین مزایای چربی سوزی و عضله سازی را بدست خواهند آورد.

گنجاندن هر دوی تمرینات هوازی و قدرتی در برنامه ورزشی است. انجام تمرینات هوازی بدون تمرینات قدرتی می تواند رشد توده عضلانی را محدود کند. با این حال، انجام تمرینات قدرتی بدون تمرینات هوازی فرایند چربی سوزی را محدود خواهد کرد.

سوزاندن چربی و عضله سازی با هم!

عضله سازی با یک برنامه کاهش وزن نه‌تنها امکان‌پذیر است، بلکه برای اکثر افرادی که برنامه تمرینی مناسبی دارند، قابل‌انتظار است. تا زمانی که تحریک لازم برای رشد عضله وجود داشته باشد، بدن شما راهی برای بزرگ‌تر شدن پیدا خواهد کرد.

بدن شما دشمنتان نیست. یک ماشین معجزه‌آساست که خود را با میزان فشاری که به آن وارد می‌کنید وفق می‌دهد. اگر این را درک کنید، می‌توانید بدن خود را کنترل کنید.

چربی به عضله (6)