آنچه در این مقاله می خوانید

ارتباط چاقی با کبد چرب


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «ارتباط چاقی با کبد چرب» میپردازد.

این حقیقتی انکار ناپذیر است که اضافه وزن یا چاقی قطعاض با مشکلات سلامتی بی‌شماری همراه است. از جمله شناخته شده ترین بیماری هایی که افراد دارای اضافه وزن با انها موجه می شوند می توان به سکته مغزی و بیماری های مرتبط با فشار خون بالا و به خصوص کبد چرب اشاره نمود. کبد چرب بیماری جدی ای است که بر اثر انباشت چربی در کبد بوجود می آید بنابراین چاقی و اضافه می تواند زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم نماید.

 ما در این مقاله سعی داریم که به بررسی ارتباط چاقی با کبد چرب بپردازیم.

11 4

آنچه در این مقاله می خوانید

بیماری کبد چرب و علائم

برای درک بهتر مطلب ارتباط چاقی با کبد چرب بهتر است تا ابتدا بیماری کبد چرب را بشناسیم.

کبد در واقع بزرگترین عضو بدن هر فرد است که به بدن فرد در هضم غذا، ذخیره انرژی و حذف سموم کمک می کند. بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی در کبد فرد تجمیع شده و افزایش می یابد. بطور کلی کبد چرب در واقع یک بیماری شایع است که به دلیل ذخیره چربی اضافی در کبد ایجاد می شود. اغلب افراد در طول این بیماری هیچگونه علائمی را تجربه نمی کنند و مشکلات جدی برای آنها ایجاد نمی شودد.

 اگرچه این بیماری در برخی موارد می تواند به آسیب کبدی منجر شود؛ اما خبر خوب این است که اغلب، افراد می توانند با تغییر شیوه زندگی از بیماری بروز بیماریکبد چرب پیشگیری کرده یا حتی روند آن را معکوس کنند.

علائم بیماری کبد چرب

همانطور که گفته شد اغلب بیماران دارای کبد چرب معمولاً هیچ علامتی را در طول بیماری خود تجربه نمی کنند اما برخی افراد ممکن است علائمی مانند خستگی یا درد در سمت راست بالای شکم، تورم شکم، رگ های خونی بزرگ شده در زیر پوست، سینه های بزرگتر از حد معمول در مردان، قرمزی کف دست و … را مشاهده نمایند.

ارتباط چاقی با کبد چرب

در مورد ارتباط چاقی با کبد چرب باید گفت که متاسفانه اثبات شده است که اضافه وزن یا چاقی باعث تجمع چربی در کبد افراد می شود. این بیماری به مرور زمان منجر به التهاب مزمن و زخم کبد که از آن به عنوان سیروز کبدی یاد می شود، خواهد شد. مطلبی که در مورد این بیماری نگران کننده است آن است که اکثر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هیچ علامتی ندارند و بیماری آنها در زمان انجام آزمایش خون یا سونوگرافی بیمار برای مشکلات دیگر کشف می شود.

2 10

ارتباط چاقی و دیگر مشکلات کبدی

کبد چرب در واقع تنها نکته قابل توجه در بحث ارتباط چاقی با کبد چرب نیست؛ یکی دیگر از خطراتی که اضافه وزن و چاقی می تواند برای کبد فرد ایجاد نماید سرطان کبد است. طبق تحقیقات، هر سال حدود 40000 مورد جدید سرطان کبد در ایالات متحده تشخیص داده می شود که حدود 30000 مورد از آنها منجر به مرگ می شود، نکته قابل توجه آن است که اغلب آنها به دلیل سیروز کبدی در بدن افراد ایجاد می شوند. سیروز کبدی همچنین باعث آسیت یا تجمع مایع در شکم فرد می شود که می تواند تنفس وی را مختل کرده و موجب درد شکم شود.

بیماری کبد چرب فقط برای افراد دارای اضافه وزن اتفاق می افتد؟

در حالی که اغلب بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب دارای اضافه وزن بوده یا چاق هستند و نمی توان منکر ارتباط چاقی با کبد چرب شد، اما افراد کمی نیز وجود دارند که بطور معمول جزء افراد دارای اضافه وزن در نظر گرفته نمی شوند اما می توانند به این بیماری مبتلا شوند. این اتفاق در افرادی رخ می دهد که دارای محدوده وزن طبیعی هستند، اما از نظر متابولیک چاق هستند. این بیماران همچنین در خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا نیز هستند.

3 5

در پایان

ما در این مقاله به بررسی ارتباط چاقی با کبد چرب پرداخته و بصورت اجمالی این بیماری را معرفی کردیم. بیماری کبد چرب در واقع یک بیماری جدی اما خاموش است که اغلب در افراد چاق و دارای اضافه وزن اتفاق می افتد، اما این مطلب نمی تواند مبین این باشد که افراد لاغر نمی توانند درگیر بیماری کبد چرب شوند. بنابراین بهتر است که با اگاهی و مطالعه در مورد این بیماری، از کبد در برابر این بیماری محافظت نمود.