آنچه در این مقاله می خوانید

اصلاح پای ضربدری با تمرینات ورزشی


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «اصلاح پای ضربدری با تمرینات ورزشی» میپردازد.

پای ضربدری، Genu valgum یا Knock Knees در واقع نان نوعی ناهماهنگی زانو است که در این حالت، زانوهای فرد را به سمت داخل می چرخاند. وقتی افرادی که زانوهای ضربدری دارند می ایستند، بین مچ پاهایشان 3 اینچ یا بیشتر فاصله ایجاد می شود. این فاصله به این دلیل است که زانوهای آنها بسیار به سمت داخل خم شده است و اصطلاحاً به شکل نماد ضربدر می شوند.

بطور کلی باید گفت که پای ضربدری در کودکان خردسال شایع است و معمولاً به مرور با رشد اصلاح می شود. اما ممکن است در برخی کودکان و افراد این اصلاح صورت نپذیرد و ساختار زانوها بشکل طبیعی خود بازنگردد؛ در این حالت می توان با انجام تمرینات مربوط به آن، تا حدودی این مشکل را برطرف نمود. ما در این مقاله سعی داریم که به بررسی مشکل پای ضربدری و اصلاح پای ضربدری با تمرینات ورزشی بپردازیم.

111 3

آنچه در این مقاله می خوانید

پای ضربدری و عوامل ایجاد آن

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، پای ضربدری اغلب در خردسالان و کودکان به چشم می خورد که به مرور زمان و در بزرگسالی اصلاح خواهد شد. اما این مشکل همچنین می تواند در بزرگسالی و بر اثر موارد زیر نیز در فرد ایجاد شود:

  • آسیب یا عفونت در زانو یا پای فرد
  • کمبود شدید ویتامین D و کلسیم
  • چاقی
  • آرتریت در زانو

بطور کلی بروز این وضعیت قابل پیشگیری نیست، اما می توان اثرات آن را به حداقل رساند. فیزیوتراپی و ورزش اغلب می توانند جایگزین های بهتری برای جراحی باشند. در ادامه به ارائه روش هایی برای اصلاح پای ضربدری با تمرینات ورزشی خواهیم پرداخت.

اصلاح پای ضربدری با تمرینات ورزشی

بطور کلی پای ضربدری در بزرگسالان جای نگرانی ندارد. در برخی موارد این مشکل ممکن است ناشی از عدم تعادل عضلانی در فرد پدید آید. عضلات لگن، مچ پا، همسترینگ و عضلات چهارسر ران فرد برای حمایت از زانوها حیاتی هستند؛ بنابراین اگر هر یک از این عضلات ضعیف یا بیش از حد سفت باشد، ممکن است مشکلاتی برای زانوها ایجاد شود. پس قطعاً تقویت و اصلاح این عضلات می تواند به حمایت از مفصل زانو کمک کرده و در برخی از موارد پای ضربدری را اصلاح کند.

1 9

کشش باند تک پا

این تمرین از یک باند ورزش مقاومتی برای کمک به تقویت عضلات خم کننده لگن استفاده می کند.

مرحله 1: باید در حالی که نوار بشکل محکم به یک جسم ثابت در ارتفاع مچ پا چسبیده است، به موازات باند ایستاد.

مرحله 2: و نوار مقاومت را دور مچ پا که دورتر از جسم تکیه گاه است پیچید.

مرحله 3: نوار مقاومت را با چرخاندن پای خود به سمت بیرون کشید. وقتی پای فرد تا جایی که می تواند دراز شد، باید وضعیت دو ثانیه مکث نمود و سپس با احتیاط به حالت خنثی برگشت.

این کار باید بین ده تا پانزده بار برای هر پا تکرار شود.

کیک بک

این تمرین به هماهنگ کردن فعالیت های گام برداشتن کمک می کند و ماهیچه های بیرونی ران فرد را تقویت می کند.

مرحله 1: ابتدا فرد ایستاده و پاهای خود را به اندازه عرض لگن باز می کند و یک باند ورزشی دایره ای شکل، درست زیر زانوهای خود می پیچید.

مرحله 2: به آرامی یکی از پاهای خود را دقیقاً مثل اینکه در حال آماده شدن برای ضربه زدن به یک توپ می باشد به سمت عقب و بالا می برد.

مرحله 3: این وضعیت را برای چند ثانیه نگه داشته، سپس به حالت ایستاده برمی گردد.

این کار باید بین ده تا پانزده بار برای هر پا تکرار شود.

لانژ

این تمرین قدرت و هماهنگی عضلات پا و باسن فرد را بهبود می بخشد.

مرحله 1: فرد از حالت ایستاده، یک پا را چند فوت به جلو برده و دستان خود را روی باسن نگه می دارد.

مرحله 2: هر دو زانو را خم کرده تا هر دو زاویه 90 درجه داشته باشند و به سمت زمین فرو روند.

مرحله 3: به آرامی به حالت ایستاده برمی گردد.

این کار باید بین ده تا پانزده بار برای هر پا تکرار شود.

2 11

در پایان

یکی از مشکلات شایعی که در زانوها به ویژه در خردسالان و کودکان به چشم می خورد، مشکل پای ضربدری، valgum یا Knock Knees می باشد. این مشکل البته می تواند به دلایل مختلفی همچون چاقی، عفونت و آرتریت زانوها و …، در افراد بزرگسال نیز ایجاد شود. نکته قابل توجه در این پدیده آن است که به سادگی می توان با انجام تمرینات ورزشی مناسب اثرات این عارضه را کاهش داد و از انجام عمل های جراحی جلوگیری نمود. ما در این مقاله به بررسی اصلاح پای ضربدری با تمرینات ورزشی پرداخته و چند مورد از تمرینات مناسب با این مشکل را ارائه نمودیم.