آنچه در این مقاله می خوانید

تاثیر وزنه زدن بر رشد قد


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «تاثیر وزنه زدن بر رشد قد» میپردازد.

حوزه سلامت و تندرستی مملو از حقایق و افسانه هایی است که ذهن افراد را به خود مشغول می کند. در حال حاضر یکی از هزاران سوالی که اغلب در محافل تناسب اندام و مطب های پزشکی و مربیان بدنسازی جوانان مطرح می شود، این است که آیا وزنه زدن مانع رشد در افراد می شود؟

1 10

اگر شما والدین یک کودک زیر 18 سال هستید، ممکن است از شنیدن این مطلب تعجب کنید که تمرینات قدرتی که کودکان در باشگاه یا به عنوان بخشی از یک تیم ورزشی انجام می دهند ممکن است بر روی روند رشد کودک شما تاثیر بگذارد. ما در این مقاله سعی داریم که بررسی موضوع تاثیر وزنه زدن بر رشد قد بپردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید

نظر علم در مورد تاثیر وزنه زدن بر رشد قد

بطور کلی اگر بخواهیم از منظر علمی به بررسی تاثیر وزنه زدن بر رشد قد بپردازیم باید بگوییم که این افسانه که ” اگر کودکان وزنه بزنند، رشد نمی‌کنند ” مورد تایید نخواهد بود. اما آنچه که توسط شواهد و تحقیقات علمی تأیید می شود این است که برنامه های تمرین مقاومتی که به درستی طراحی شده باشند نه تنها ضرری نداشته بلکه می توانند فواید بی شماری را نیز برای کودکان به همراه بیاورند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش قدرت و شاخص استحکام استخوان
  • کاهش خطر شکستگی و نرخ آسیب های مرتبط با ورزش
  • افزایش عزت نفس و علاقه به تناسب اندام
3 1

این باور غلط از کجا نشات می گیرد؟

به احتمال زیاد، این افسانه که بلند کردن وزنه مانع رشد می شود، ناشی از نگرانی در مورد آسیب دیدن صفحات رشد کودکان در صورت شرکت در یک برنامه تمرینی قدرتی و شدید است. دکتر راب راپونی، پزشک و متخصص تغذیه ورزشی می‌گوید این تصور اشتباه که وزنه‌برداری مانع رشد می‌شود، احتمالاً از این واقعیت ناشی می‌شود که آسیب‌های وارد شده به صفحات رشد در استخوان‌های نابالغ می‌تواند رشد را متوقف کند. با این حال، او اشاره می کند که این موضوع می تواند ناشی از استفاده وزنه های بیش از حد سنگین و عدم نظارت صحیح بر تمرینات باشد.

چگونه ایمن وزنه برداری کنیم؟

اگر کودک شما علاقه مند به وزنه برداری است و نمی توانید مانع انجام تمرینات او شوید بهتر است به موارد زیر توجه ویژه ای نموده و آنها را در نظر داشته باشید:

آهستگی و پیوستگی در تمرینات

قطعاً بلند کردن وزنه های سنگین تر یک شبه اتفاق نمی افتد. بنابراین بهتر است روند بلند کردن وزنه ها آرام بوده و به تدریج تقویت شود، که به معنای شروع کار با وزنه های سبک تر و تکرارهای بیشتر و تمرکز بر اجرای حرکت بر روی دمبل است.

تعیین هدف از وزنه زدن

قطعاً هدف از وزنه زدن می تواند بر تاثیر وزنه زدن بر رشد قد موثر باشد. قد دکتر الکس تاوبرگ معتقد است که کودکان نباید با انگیزه و هدف افزایش شدید سایز عضلانی وزنه برداری کنند. در واقع، او می‌گوید که هدف اصلی و مزایایی که کودک از وزنه‌برداری به دست می‌آورد تقویت عصبی-عضلانی اوست.

او همچنین معتقد است وقتی کودک در طول تمرینات قدرتی می‌تواند وزنه‌های سنگین‌تری بلند کند، معمولاً به دلیل افزایش عملکرد عضلانی است تا افزایش اندازه و سایز عضلات او؛ بنابراین برنامه های آموزشی باید با در نظر گرفتن این موضوع طراحی شوند.

استارت کار با رعایت اصول اولیه و بصورت تفریحی

دکتر راپونی متخصص تمرینات ورزشی معتقد است تا زمانی که وزنه برداری با آرامش و با نظارت صحیح انجام شود و برای فرد لذت بخش باشد، سن اشتباهی برای شروع تمرینات مقاومتی وجود ندارد.

نظارت صحیح کلید حل مساله

اگر کودک یا نوجوان شما علاقه مند به شرکت در یک برنامه تمرین قدرتی است، حتماً مطمئن شوید که او قرار است تحت نظارت یک مربی معتبر که در مورد نحوه طراحی یک برنامه وزنه برداری مخصوص کودکان آموزش دیده است، ورزش کند.

همچنین اگر در مورد شرکت فرزندتان در تمرینات وزنه برداری نگرانی دارید، قبل از شروع حتماً با پزشک اطفال یا پزشک او صحبت کنید.

2 13

در پایان

ما در این مقاله به بررسی مطلب تاثیر وزنه زدن بر رشد قد در کودکان پرداختیم. برخلاف این مساله که سال هاست ذهن والدین را به خود مشغول کرده است، که وزنه زدن و انجام فعالیت های وزنه برداری ممکن است بر روند رشد کودکان تاثیر منفی بگذارد، باید گفت که پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که در صورت انجام صحیح تمرینات و زیر نظر مربیان و متخصصان، این فعالیت نه تنها برای کودکان مضر نبوده بلکه دارای منافع بسیاری نیز خواهد بود.