آنچه در این مقاله می خوانید

کاهش وزن HIV


آسیابادی در این مقاله؛ به بررسی «کاهش وزن HIV» میپردازد.

امروزه HIV  به یک بیماری شایع در سراسر جهان تبدیل شده است. این بیماری می تواند مخاطرات بسیار جدی و تهدید کننده زندگی را برای مبتلایان خود به همراه بیاورد. در این میان کاهش وزنHIV نیز به یک معضل جدی برای این بیماران تبدیل شده است. در حالی که کاهش وزن می تواند یک نگرانی جدی برای افراد مبتلا به HIV باشد؛ اما راه هایی برای مبارزه ایمن و موثر با کاهش وزن HIV وجود دارد.

222 2

در این مقاله سعی داریم که به موضوع رابطه HIV با لاغری پرداخته و بررسی کنیم که کاهش وزنHIV چقدر جدی می باشد و برای پیشگیری و درمان این موضوع چه کاری می توان انجام داد.

آنچه در این مقاله می خوانید

کاهش وزن HIV چیست؟

کاهش وزن HIV، که گاهی به آن سندرم هدر رفت HIV نیز گفته می شود، کاهش وزن بدون برنامه ای است که در آن بیش از 10 درصد وزن بدن همراه با اسهال یا ضعف و تب از دست می رود و اغلب بیش از 30 روز طول می کشد. این نوع کاهش وزن اغلب با HIV در مراحل پیشرفته‌ اتفاق می‌افتد. در این حالت بطور کلی توده بدون چربی بدن تمایل به از دست رفتن دارد، اما کاهش وزن ممکن است شامل چربی بدن نیز باشد. مشکل از دست دادن وزن در این موضوع اهمیت پیدا می کند که بطور معمول خطر مرگ با هر 1 درصد افزایش در روند کاهش وزن نسبت به وزن اولیه فرد مبتلا به HIV افزایش می یابد.

333 1

علل کاهش وزن با HIV

بطور کلی کاهش وزن HIV می تواند ناشی از عامل یا ترکیبی از عوامل زیر باشد:

عفونت های فرصت طلب

عفونت‌های فرصت‌طلب یا همان OIs ها می‌توانند به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در اثر HIV بروز کرده و در نتیجه کاهش وزن رخ دهد. برخی از عفونت هایی که موجب کاهش وزن HIV می شوند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کمپلکس مایکوباکتریوم آویوم
  • عفونت سیتومگالوویروس
  • پنومونی پنوموسیستیس
  • بیماری سل

تغییرات در تغذیه

بروز درد و مشکل در جویدن و بلع به دلیل زخم های دهان و احساس سیری سریع به دلیل مشکلات در دستگاه گوارش می تواند مصرف غذا را محدود کند؛ همچنین HIV و OI می توانند پوشش روده کوچک را شکسته و میزان جذب مواد مغذی را کاهش دهند.

تغییرات متابولیک و هورمونی

HIV می تواند مصرف انرژی در حالت استراحت  یا تعداد کالری سوزانده شده در حالت استراحت را افزایش دهد. همچنین مصرف کم کالری نیز یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش وزن HIV است.

سطح هورمون نیز می تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد. HIV می تواند سطح هورمون های مورد نیاز برای حفظ وزن و رشد و ترمیم عضلات را تغییر دهد.

عوارض جانبی دارویی

برخی از داروهای خاص مانند ART که برای درمان HIV استفاده می شود نیز ممکن است باعث کاهش اشتها یا حالت تهوع و استفراغ شود.

لیپودیستروفی

داروهای خاصی که HIV را درمان می کنند می توانند باعث لیپودیستروفی یا انتقال چربی از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگر شوند. این می تواند موجب از دست دادن چربی در نواحی مانند صورت، بازوها، باسن و پاها شده و افزایش چربی در نواحی مانند شکم، سینه، بالای شانه ها و پشت گردن را ایجاد نماید.

شرایط سلامت روان

افرادی که مبتلا به HIV هستند اغلب شرایط خلقی منفی، اضطراب، افسردگی، زوال عقل مرتبط با HIV و مصرف مواد مخدر را تجربه کنند و نحوه عملکرد مغز و سیستم عصبی را تغییر داده و نهایتاً موجب کاهش وزن فرد شوند.

جلوگیری از کاهش وزن HIV با تغذیه مناسب

معمولاً رعایت یک رژیم غذایی سالم و مغذی می تواند به جلوگیری از کاهش وزن ناخواسته در HIV تاثیرگذار باشد. افراد مبتلا به HIV ممکن است به رژیم غذایی با کالری و پروتئین بالاتر مانند حبوبات، کره آجیل های مختلف، گوشت، ماهی، ماست، کره، خامه ها و پنیرها، روغن زیتون، سیب زمینی، برنج، پاستا و…، نسبت به افراد عادی نیاز داشته باشند، چرا که این امر می تواند به جلوگیری از کاهش توده عضلانی بدنشان کمک کند.

همچنین رعایت نکات زیر نیز ممکن است به افراد در بهبود و ارتقای اشتها و جلوگیری از کاهش وزن HIV کمک کند:

  • انجام تمرینات مقاومتی و وزنه برداری برای ساخت و حفظ توده عضلانی
  • خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و بیشتر در طول روز، به جای وعده‌های بزرگتر
  • نوشیدن شیک های پروتئینی پرکالری بین وعده های غذایی
  • خودداری از مصرف مرکبات، غذاهای تند یا خیلی گرم یا سرد در صورت درد در دهان
  • خوردن غذاهای ملایم و مناسب برای معده
111 2

در پایان

بیماری HIV که به عنوان یک بیماری تهدید کننده زندگی شناخته می شود دارای مشکلات و معضلات مختلفی است که از جمله مهمترین آنها می توان به کاهش وزن HIV اشاره نمود. بطور کلی درمان متقن و واحدی برای این بیماری وجود ندارد اما با رعایت نکات تغذیه ای می توان روند کاهش وزن HIV را کند نمود.